TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 1 juni 2012

Insändaren: "Mitt i hjärtat av Pembrokeshire"

Signaturen och insändaren JK delar idag med sig av ett brittiskt resemålstips. Inget vanligt sådant för oss skandinaver...
****
File:Milford Header.jpgMånga har sina favoritplatser och drömresemål. Världens storstäder som London, Los Angeles, New York, Paris och Rom. Jag har besökt dem alla och visst har varje stad sin charm, ingen tvekan om saken. Som anglofil har jag besökt London otaliga gånger och då oftast fallit för de västra delarna av huvudstaden. Men det finns en plats som är underskattad. Mycket underskattad. En plats som aldrig kommer på tal då det handlar om resemål. Milford Haven, Wales mest västligaste stad. En idyll lika vacker som en oljemålning och lika avkopplande som en paraplydrink i en hängmatta. Då Langham på TLC frågade mig, vi arbetar nämligen på samma företag, om vilken som var staden jag helst av allt besökt i UK så var svaret givet och snabbt. Döm till min förvåning så visste han vart platsen låg. Ett geografiintresse går oftast hand i hand med intresset av att resa. Milford Haven. I hjärtat av grevskapet Pembrokeshire. Platsen jag första gången besökt 1975 har jag sedan dess återkommit till under alla årstider och alla år. Alltid lika behagligt och skönt. Varför Milford Haven? Jo, på en solsemester till Gran Canaria på 1970-talet så stiftade jag och min dåvarande fru bekantskap med ett brittiskt par ifrån Wales och Swansea. Mannen höll stenhårt på Swansea men bodde och arbetade i MH. Vi höll kontakten och några månader senare besöktes staden för första gången. Staden som på kymriska heter Aberdaugleddau grundades sent, i slutet på 1800-talet som hamn för valfångare. Sedan dess har hela området expanderat lavinartat och på senare år är oljeraffinering den viktigaste inkomstkällan ui regionen. Det är här som min vän Bryan kommer in i bilden. Bryan arbetar inom industrin och har tillgång till "relaxlägenheter" utanför staden med bra kommunikationer från både Manchester (tar cirka 2 timmar med tåg ifrån Manchester Picadilly) och Cardiff.

Orten har ett skandinaviskt ursprung då den härjades av vikingar så satte namnet Melrfjordr. Britterna anglofierade namnet till dagens Milford Haven men Bryan brukar ofta skoja till det och snacka om "The second Viking invasion". Sandbanksfjorden helt enkelt. Sug på den. Vad gör man då här? Ja, förutom att följa med Bryan på Swanseas matcher på Liberty Stadium så kan man besöka genuina pubar, strosa runt i stadens marina, se på amatörlaget Milford United FC:s matcher på Marble Hall Road (som förövrigt har den godaste alen i hela UK i sin cafeteria) samt även se på rugby. 
Mest av allt brukar jag relaxa. Jag känner mig förtjänt av det i en ålder av snart pensionsålder. Märkligt val av favoritresemål? Det är det udda som är attraherande. Jag har gjort mina pass i Manchester, London, Birmingham och övriga UK-städer. I Milford Haven finner jag mig själv mitt i all stress.

Med Vänliga hälsningar
JK

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller absolut med.
Har varit i Milford Haven ett antal gånger och det är alltid lika trevligt. Riktigt gött folk som inte surar ihop ens efter ett litet krogslagsmål :)