Den framstående anglofila hemsidan www.anglofil.se och dess Facebook-grupp markerar idag emot Viasat och dess ändringar i fotbollstablån. TLC publicerar idag samma text som Anglofil.se skrivit och ställer sig helt bakom våra bröder på Anglofil och dess redaktör Niclas Bylund.
****
Den fotbollsintresserade svensken lär ju inte ha missat att vi från och
med idag inte längre kan se alla Premier League-matcher på TV som vi
vant oss med sedan Viasat tog över rättigheterna efter Canal+. Nej idag
och förmodligen för lång tid framöver så visar man bara en enda match
på den klassiska “tipsextratiden” 16:00, alla matcher som Viasat inte
väljer visa kommer endast visas i repris. Matcher som spelas annan tid
är 16:00 på lördagar påverkas icke, men de flesta matcherna varje omgång
går ju just på lördagseftermiddagarna. Viasats “lösning” till oss
kunder (inte alla kunder i nuläget, men de av oss som har parabol i alla
fall) är att vi får gratis tillgång till Viaplay i 3 månader. NOT GOOD ENOUGH!
Vi återkommer dock till Viasats hantering av det hela och tittar först
på varför denna situation har uppkommit, det är ju trots allt inte
Viasats fel utan “Engelska Premier League” (EPL)!
Hela den här soppan började på puben The Red White and Blue, i
Portsmouth på den Engelska sydkusten. Ägarinnan Karen Murphy tröttnade
på Sky Sports dyra licensavgifter för att visa fotboll i publika miljöer
och valde att skaffa ett mycket billigare abonnemang från ett grekiskt
bolag (ständigt dessa greker) istället. Det tog ingen längre tid innan
Premier Leagues advokater hörde av sig och gav henne böter på drygt
£8,000 för att hon brutit mot det avtal som man hävdade var exklusivt
för Sky och ESPN på de brittiska öarna. Ms. Murphy hävdade dock att det
stod henne fritt att välja vilken leverantör hon själv ville – och
domaren gav henne rätt! Känner man de engelska fotbollsbyråkraterna så
förstod man ju att de inte skulle ge sig med detta utan överklagade så
klart. För att inte göra denna story längre än nödvändigt så kan vi
konstatera att Ms. Murphy fortsatte vinna även i högsta domstolen. Så
enda sättet för Premier League att komma runt detta är helt enkelt att
förbjuda de tv-bolag som köpt rättigheterna att visa mer än en match på
lördagar 16:00 för att omöjliggöra att konsumenterna köper matcherna
från andra än det företag som äger rätten att visa dem i varje given
region eller land.
Jag har ingen aning om eller insyn i hur de avtal som Viasat har med
Premier League ser ut eller är strukturerat men jag hoppas Viasat/MTGs
jurister jobbar hårdare än de någonsin gjort för att hitta något som
förbjuder detta agerande från Premier League. Om vi sätter girighet och
pengar i centrum förstår jag fullständigt Premier Leagues agerande, men
som konsument och fotbollsälskare surnar jag duktigt. Argumentet har i
alla tider varit att man inte vill ha TV-sända matcher på lördagar för
att inte folk ska välja att stanna hemma och se matchen istället för att
besöka arenan. Det håller ju dock inte, med undantag för Wigan och QPR
(kunde inte låta bli) har de flesta klubbar mer än 90%
kapacitetsutnyttjande på sina arenor vid hemmamatch. Sen handlar det ju
om en marknad som inte på något vis är mättad utan efterfrågan bara
stiger säsong in och säsong ut, tror att den fantastiska tillväxt vi
sett sedan 1992 kan komma att sakta in eller i värsta fall (för
girigbukarna) stanna av helt. Om man som konsument inte kan få se sitt
lag regelbundet så kommer “average-Joe-supportern” att finna andra sätt
att spendera sin tid och sina pengar. Andra ligor, sporter eller
aktiviteter.
Det som irriterar mig mest är dock den totala bristen på förståelse, kundfokus och flexibilitet
som Viasat visar upp. Som kund förväntar jag mig att om en vara eller
tjänst som jag betalar för förändras till det sämre, oavsett skälet till
detta, ska jag kompenseras. Jag betalar för 3 boxar och har skaffat två
satelliter för att säkra upp att jag kan se precis de matcher jag vill på TV,
nu kan jag inte det men kostnaden är precis den samma som innan. Det är
inte gratis direkt att ha den set-up jag valt, men jag tycker att mitt
intresse är värt den utgiften. Som konsument anser jag då att jag dels
ska kompenseras ekonomiskt OCH ges möjligheten att
avsluta mitt avtal trots bindningstiden. Jag gick in i ett 24 månaders
avtal efter att försäkrat mig om att jag under hela bindningstiden
skulle kunna se ALLA matcher på den TV jag råkade vara
närmast. Nu tvingas jag befinna mig vid en bredbandsanslutning för att
kunna göra samma sak, 50″ -> 21″ (eller ännu värre 13″ om man ska
kolla på MacBooken) är ingen liten försämring inte. En av boxarna jag
betalar för blir till och med helt meningslös om man ser till
Viaplaylösningen då den står där jag inte har (eller kan få) bredband.
I kontakter med Viasat bemöts man av total oförståelse och ovilja att
förstå min argumentation och menar på att man jobbar på en lösning.
Klart som fan man gör, men det hjälper mig föga i nuet. Jag vill ha
svar, och kan jag inte få det här och nu kräver jag att man erbjuder en
acceptabel lösning som antingen innebär återbetalning av en stor del av
min abonnemangskostnad alternativt en lösning som ger mig mina matcher
tillbaks på TVn. Självfallet inser jag att alternativ 2 är extremt
svårlöst men ge mig då en “refund” och klipp bindningstiden på alla
abonnemang.
Jag har pratat med flera personer på Viasats kundtjänst (tar dock
mellan 20-60 minuter innan man kommer fram – kanske läge att ta in mer
personal?) och jag förstår att dessa unga pojkar och flickor inte har
mandat att hjälpa mig, men de kan i alla fall sätta press på de
ansvariga när de blir nedringda så att nån form av framsteg sker. Värre
är det när man försöker få svar eller ha nån form av dialog via deras Facebooksidor
då bemöts man av “cut and paste-svar” som ofta inte ens är relevanta
för de frågor som ställs. I mitt yrke arbetar jag med och ansvarar för
kundrelationer hela dagarna, väldigt ofta via Sociala Medier och hade
jag bemött våra kunder med samma arrogans hade jag nog ganska snart fått
se mig efter en ny anställning.
Den sista tjejen jag pratade med bad mig avvakta tills nästa vecka så
ska de kunna presentera nån form av lösning. Jag ger mig till tåls
några dagar till innan man får börja fundera på hur man ska agera
vidare. Under dessa dagar hoppas jag ansvariga på Viasat dels rannsakar
sig själva och säkerställer att alla kundkontakter sköts bättre,
snabbare och snyggare!
Niclas Bylund, Anglofil.se
Niclas Bylund, Anglofil.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar