TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 18 juni 2011

Bullshit walks.













Tala är silver, tiga är guld. Det känner de flesta av oss till. Luka Modric verkar dock inte ha så mycket till övers för det talessättet. Härom veckan sade han sig vara väldigt nöjd med Tottenham och var den klubben befinner sig.
Idag går han ut och pratar om helt andra saker. Han tycker att Chelsea är en stor klubb med en ambitiös ägare. Kanske kan vi översätta ambitiös med rik? För i slutändan är det väl ändå vad det handlar om?

Tottenhams ordförande Daniel Levy pratar om att Modric inte är till salu vilket bud som än kommer in. Förhandlingstaktik, kallar jag det.
Jag kan inte låta bli att tänka på ett annat talessätt: Ingen rök utan eld. Så snart ryktena kom upp och Modric sade sig vara nöjd i Spurs så trodde jag nog att han skulle lämna för United, Chelsea eller City. Jag ger inte mycket för snacket om utmaningar, CL-fotboll eller andra saker. I slutändan tror jag att det enbart handlar om stålar.
Jag kan inte siffrorna, men anar att han dubblar lönen vid en eventuell övergång till Chelsea, eller för den delen någon av Manchester-klubbarna. Och då är han ändå redan nu bland de bäst betalda i Tottenham.


Pengarna styr, det vet vi. Manchester City håller på att köpa sig upp till den absoluta toppen. Det går liksom inte att misslyckas i längden, med de finansiella musklerna i ryggen. Det är bara en tidsfråga innan framgångarna kommer, FA-cupvinst i Citys fall. Nästa säsong kommer de att vara en av utmanarna till titeln.
Kolla på Liverpool, som tappade farten efter att ha varit en av De 4 stora. City tog snabbt platsen. Tottenham blandade sig i förra säsongen, missade med viss marginal i år. Om Tottenham får bygga ny hemmaarena, eller för den delen överklaga och ta West Hams plats på olympia-stadion. Ja, då är jag övertygad om att de är en av de stora, finansiellt och sportsligt, efter några säsonger. Man kommer aldrig att bli det med kontinuitet, så länge man lirar på gamla, slitna White Hart Lane, med plats för bara 36 000 åskådare.

Tottenham är en rik klubb, men man är inte så extremt välbärgad som City, Chelsea eller United. Man kommer vara en klubb för, säg, topp 6 under en överskådlig framtid. Men man kommer inte kunna bli titelutmanare förrän man spänner upp sig ännu mer. Och då handlar det först om större och modernare arena. Sedan om att få in en ägare som kan skjuta till pengarna som krävs för att kunna göra spelare som Yaya Touré (!) till en av världens bäst betalda. Eller som kan öka upp en spelare som Modric lön med det dubbla, och hindra att han går över till en av dina värsta lokalrivaler.

Jag följer Premier League med glädje, säsong efter säsong. Men jag skulle önska mig att spelare antingen håller truten lite oftare. Eller också att de är ärliga och säger vad det handlar om. Direkt, och inte efter att först ha hävdat motsatsen i media. Men den drömmen kan jag nog släppa. På samma sätt som Tottenham får släppa Modric till de västra delarna av Englands huvudstad, rätt snart.

Förresten; jag skrev för några veckor sedan om hur jag tyckte att West Ham skulle börja om från början, kicka ut det gamla och bygga från grunden. Härom dagen blev Kevin Nolan klar, vilket innebär att han tar steget från Premier League till The Championship. Förvisso en utmaning, men visst kan det också i det fallet handla om pengar (och kanske en lite fashionablare tillvaro i huvudstaden)?

Inga kommentarer: