TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 30 juni 2010

Det verkar bli Hodgson trots allt

Efter fyra veckor fyllda av spekulationer, gissningar och rena och skära lögner verkar det nu som om det blir Fulhams manager Roy Hodgson som tar det lediga jobbet i Liverpool FC och därmed blir klubbens 18:e manager sedan bildandet 1892. I går kväll och i dag har flera av de mer respekterade medierna både i England och här i Sverige publicerat nyheten att allt är klart.

Jag är lite skeptisk, visst har Hodgson gjort ett kanonjobb i Fulham sedan han tog över där i december 2007 men det här är ett jobb där det ställs helt andra krav och där förväntningarna från fansen är enorma. Kollar man Hodgsons CV ser man att det nästan helt saknas erfarenhet av att leda stora lag på den absolut högsta nivån, två år i Inter på 90-talet och en kortare period som tillfällig manager i samma klubb 1999 är det ända som kan räknas dit.
Övrig tid har han coachat lag i Norden (bl.a HBK, Ösk, MFF, FC Köpenhamn och Viking), varit förbundskapten i tre olika länder och ansvarat för ett par klubbar i Schweiz.
En annan sak som gör mig lite tveksam är han byter arbetsgivare lite väl ofta, i snitt vartannat år och det är på tok för ofta enligt mig.

Att Hodgson var klubbens första val är jag tveksam till, sanningen är nog den att man helt enkelt inte kunde få tag på någon bättre med tanke på de ekonomiska problemen, stundande försäljning av klubben och den allmänna osäkerheten det medför.
Oavsett vem som tar över så kan det bara bli bättre, med nuvarande trupp ska man klara en topp-fyra placering och jag hoppas att tränarbytet ger den positiva effekt alla tror på.
Jag hoppas framför allt på att man vågar mer offensivt, spela försiktigt borta mot lag som Wigan, Stoke och Wolves ger inga ligaguld eller framskjutna placeringar.

Välkommen Mr Hodgson, bevisa gärna att jag har fel!

Inga kommentarer: