TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 2 augusti 2013

Tippa med TLC


Efter en längre tids dvala är det dags för Tippa med TLC att köra igång igen. Precis som tidigare år kommer jag köra med ett reducerat system, R-3-3-24 med en extra halvgardering och precis som tidigare kommer det chansas en del. Veckans rad ser galet svår ut och det blir förhoppningsvis bra utdelning. Jag litar först och främst på Kalmar FF och GAIS som båda bör vinna sina matcher. I England tror jag mest på Nottingham och Reading. Hypade Bournemouth tror jag kan gå på en mina mot välorganiserade Charlton. Jag tror även att de favorittyngda och överbetalda spelarna i Queens PR kan inleda säsongen på ett mindre bra sätt....

1 AIK-Elfsborg 1x M
Två lag med olika formkurva. Gästerna har nog en del tankar på returmötet mot Celtic. Max en poäng tror jag på, 1x.

***
2 Kalmar FF-Syrianska 1
Sex raka utan förlust för hemmalaget och dessutom obesegrade hemma. Gästerna ligger sist, har dålig form och dessutom tre spelare avstängda. Jag spikar ettan.

***
3 Öster-Brommapojkarna 1
Viktig match i botten. Två lag med sisådär form. Jag ser dock Öster som ett starkare lag och kan man få ordning på målskyttet så tar man det här. Etta.

***
4 GAIS-Varberg 1
Hemmalaget känns klart hetare för stunden, sju raka utan förlust och många mål framåt. Mendes inlånad från Kalmar FF. Varberg har det tyngre, bortaspelet är inte bra och det snackas om oro i truppen. Jag spikar ettan. 

***
5 Jönköping Södra-GIF Sundsvall 2
J Södra skrällde sist och slog tillbaka serieledarna ÖSK med 2-0. Giffarna har två raka kryss. Man gör många mål framåt och får man lite ordning på försvaret så ska man vinna denna matchen. Jag kör tvåan ogarderad. 

***
6 Barnsley-Wigan 1 2
Klurig match. Wigan är nog min favorit i årets championship. Smarta värvningar (Perch, McCann och Holt bla) men matchen mot Man U nästa vecka kan vara i tankarna. Barnsley är ett typiskt hemmalag och normalt sett ytterst svårspelade. Bra skrällchans tycker jag, 1 2 får det bli. 

***
7 Birmingham-Watford 1x2
Ännu en svårbedömd match mellan två lag som man inte riktigt vet var man har. Jag helgarderar. 

***
8 Bournemouth-Charlton 1 2
Hypade nykomlingarna från sydkusten har längtat efter denna matchen och kommer eldas på av en fullsatt hemmaarena. Stor risk för övermod tror jag. Charlton är välorganiserade och svårspelade och som jag ser det finns klar chansa att kontra till sig en seger. 1 2 känns rätt. 

***
9 Leeds-Brighton 1x
Match mellan två lag som båda siktar högt. Tät och jämn match men jag tror att hemmastarka Leeds fixar minst en poäng. 1x. 

***
10 Middlesbrough-Leicester 1x2
Svårtippad match. Två lag som siktar högt. Alla tecken. 

***
11 Nottingham-Huddersfield 1
Forest fick ordning på grejerna förra säsongen först när Billy Davies tog över som manager. Nu siktar man på PL och man har värvat smart. Gästerna kommer få kämpa på nedre halvan och min inleder säsongen med en del skador. Forest ska vinna, etta!

*** 
12 Queens PR-Sheffield W 1x2
QPR är mångas favorit till seriesegern. Man har värvat bra i sommar men störs av att många av de stora namnen som är "för" bra för championship fortfarande är kvar. Sheffield W spelar en enkel och rak fotboll och kan ställa till det för favorittippade QPR. Jag chansar och kör på 1x2. 

***
13 Reading-Ipswich 1 Hemmalaget åkte som väntat ur PL förra säsongen. Lugn & ro i truppen och en hel säsong för manager Adkins talar för en skaplig placering. Ipswich är mycket upp och ner men jag tror man kommer hålla till från plats 12 och neråt. Jag kör ettan ogarderad. 
***
Topptipset: 1x, 1, 1, 1x, 2, 1 2, 1x2 och 1 2. 

Lycka till alla tippare!

Inga kommentarer: