TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 15 september 2010

Hur bra är det "nya" Liverpool?

Tack vare sen semester missade jag de inledande omgångarna av Premier League och min nyfikhet på Liverpool var därför stor när jag bänkade mig framför TV:n för att se den svåra bortamatchen mot Birmingham.

Ut med Rafa Benitez och in med Roy Hodgson, ut med en bunt överflödiga spelare och Mascherano och Aquilani och in med Joe Cole, Milan Jovanovic, Paul Konchesky och ett par unga brittiska talanger.
Min förhoppning är att man skall spela mer offensivt, alltid använda två anfallare och att glädjen till spelet skulle återvända till Anfield Road.

Först vill jag klargöra att 0-0 borta mot ett av ligans mest svårspelade och välorganiserade lag inte är speciellt dåligt men sättet det sker på stör mig.
Inget genomtänkt eller eget spel över huvudtaget. Bara massa passningar i sidled och mängder av långbollar på en ensam Fernando Torres och knappt en ända skapad målchans på hela matchen. Enbart två högklassiga räddningar av Pepe Reina gjorde att Liverpool kunde lämna S:t Andrews med hedern i behåll.

Både spelare och manager har sagt att strulet kring ägarna och den utdragna försäljningen av klubben inte påverkar dem. Det ser jag som rent skitsnack. Säsongen 2008/2009 hade man Xabi Alonso och Javier Maschrano som defensiva mittfältare, två spelare av absolut högsta klass. Nu är båda sålda och man spelar med Lucas Leiva och Christian Poulsen på lagets kanske viktigaste positioner, inte konstigt att kamp om ligatiteln bytts ut mot kamp för att klara en Europa League plats.
Dessutom har man släppt iväg Alonsos "ersättare" Alberto Aquilani på lån till Juventus och anledningen till det kan bara vara för att skära ner lönekostnaderna. Aqui var skadad när han kom och det tog lång tid innan han kunde visa sitt rätta jag. Inför denna säsongen var han skadefri och jag med flera såg honom som en nyckelspelare i kampen för en topp fyra placering.
Mycket märkligt agerat av klubben där och ytterligare ett bevis på att all turbulens runt ägarna påverkar laget.

Kanske är jag lite väl negativ nu, det har trots allt bara spelats fyra matcher av säsongen men min känsla just nu är att det blir ytterligare en säsong fylld av ångest och fegt spel och en placering mellan sex och åtta men om Gerrard hittar tillbaks till sin gamla form, Torres får vara skadefri och Joe Cole förbättrar offensiven som förväntat, så kanske det trots allt kan bli en riktigt trevlig säsong.

Redan i morgon spelas nästa match, EUL-match mot rumänska Steaua Bukarest och där snackas det om att ge flera av de yngre spelarna chansen. Kelly, Pacheco och Spearing kan alla räkna med speltid och kanske även 18-årige supertalangen Jonjo Shelvey, ny från Charlton.
Matchen visas förövrigt på TV4 Sport med start 21:00.

Inga kommentarer: