TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

torsdag 18 november 2010

Det har hänt en del sedan sist

Skall jag vara uppriktig och ärlig så har de senaste sex veckorna varit i ett töcken som gjort att fotbollen blivit mer än sekundär. Just därför är mina kunskaper om senaste omgångarna i den engelska fotbollen ytterst minimala. Tar jag mig en snabbtitt i tabellerna så finns det dock ett par klubbar som sticker ut lite extra.
Bolton är en pigg uppstickare i Premier League som imponerar med en femteplats. Liverpool är också en klubb som stigit från botten. För en månad sedan såg läget mycket mörkt ut. Men en av de mest iögonfallande händelserna är ändå i mina ögon nordöstderbyt mellan Newcastle och Sunderland. Totalkross. Fullständigt oacceptabelt att tappa på ett sådant sätt för Sunderland.

Blackpool tvärdissades innan säsongen. Nu ser det annorlunda ut. Klubben har gjort en "Hull-säsong" så här långt med en del skrällar och så länge bottenlagen West Ham, Wolves och Birmingham är usla så har egentligen The Tangerines allt i egna händer. Det är bara att köra på det.

I The Championship är QPR fortarande obesegrade och det ser jag som enjättestor bedrift. Det är makt att efter 17 omgångar inte ha förlorat en match. De många oavgjorda matcherna har dock gjort att Cardiff tagit över ledningen. Kan detta till sist bli Cardiffs säsong? Bellamy och en hel del offebsivt duktiga lirare. Jag hade gärna sett den klubben i högsta ligan. Mycket attityd.
Bristol City och Preston i botten. Hade jag aldrig kunnat tro. Två lag som i min bok skulle haft de platser som Swansea och Derby idag har. Playoff-platserna. En sådana plats som till och med Leeds har roffat åt sig. Starkt av en nykomling. Millwall är en annan nykomling som dessvärre har rasat ner från topplatserna. Lejonen från Bermondsey stannar kvar i serien denna säsong. För starka på hemmaplan för att misslyckas och bättre än bottenlagen.

Portsmouth är även dem ett lag som tagit ig i kragen. Imponerande uppryckning.
Och om man skall se till Pompeys värsta rival i Southampton så har även dessa ryckt upp sig i serien under. Men i League One är det Brighton som härskar. Konstigt nog och märkligt att en sådan liten klubb har tagit sig fram storartat. Tio poäng före Saints och leder serien för Charlton.
Jag måste säga att jag är besviken på Southampton och Sheffield Wednesday. Två storklubbar som verkligen inte levt upp till vare sig krav eller rykte.

I League Two är Chesterfield sensationella serieledare med Port Vale och Shrewsbury i släptåg. Av denna trio så hade jag nog bara räknat med Shrews som en toppenkandidat. Jag hade uppenbarligen fel.
Det får bli att lusläsa vidare nu.

Inga kommentarer: