TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 3 juli 2012

Insändaren: "Match of the Decade"

Insändaren och signaturen Nicklas berättar idag om sin livs bästa match. Matchen mellan Liverpool och Newcastle 1996 som skulle komma att bli Årtiondets match.
***
Den har i efterhand kallats för "Match of the Decade", sammandrabbningen mellan Liverpool och Newcastle på Anfield 1996.
Onsdagen den 3 april 1996 är ett oförglömligt minne för mig. Jag var nämligen på plats den kvällen och det jag upplevde inför 40,702 åskådare är obeskrivligt. Fotbollspropaganda och en underbar atmosfär där Liverpool vände och vann med 4-3. Stan Collymores mål på övertid sitter fortfarande på näthinnan. Han och Robbie Fowler gjorde två var där Fowler redan efter två minuter fick bollen förbi Pavel Srníček i Newcastlemålet. Här började underhållningen. Les Ferdinand kvitterade minuterna senare och Newcastle ökade tempot då David Ginola gjorde 2-1. Det stod sig halvleken ut. Fowler hade precis kvitterat då yrvädret Faustino Asprilla dunkade in 3-2. Där trodde jag och brorsan att det var kört. Stan Collymore vägrade inse det. Med två mål gjorde han tillställningen makalöst bra. Då matchen var slut sa domaren Mike Reed att det "var den bästa matchen under hans karriär som han dömt". Jag intygar som åskådare. Steve McMannaman blev matchens lirare och jag hade turen att haffa honom utanför arenan efter matchen. Autografen på bröstet  av matchtröjan sitter idag inramad på väggen hemma i bostaden. Biljetten på svarta marknaden gick på 110 pund. I efterhand så hade jag kunnat betala det dubbla för kalaset.

Mvh
Nicklas

2 kommentarer:

Anonym sa...

Minns den inte alls med samma glädje som du... Men visst var det fotbollspropaganda på hög nivå! Är Newcastlesupporter som du säkert förstår. :)

Nicklas sa...

:)
Jag var på matchen året därefter mellan samma motståndare och även där blev det 4-3. Happy days.