TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

torsdag 19 juli 2012

One club man

The King of N17 has retired - long live the King!


Det var inget oväntat besked, när Ledley King idag tillkännagav att han drar sig tillbaka från fotbollen. Spekulationerna har varit igång i veckor, och med tanke på Kings skadehistorik från jag minns inte hur långt tillbaka, så kom det som sagt inte som någon överraskning.
Så sliten har han varit i framförallt knän, att King under stora delar av de senaste säsongerna enbart rehab-tränade och spelade match. Med tanke på det är det en imponerande karriär som idag tar slut. En karriär som innebar 323 matcher för Tottenham Hotspur FC, till det lägger vi 21 landskamper för engelska landslaget.


Det här med one club men är som vi alla vet väldigt ovanligt i dagens fotboll. Ryan Giggs kommer förstås att vara urtypen för dem, när/om han framöver avslutar sin extremt långa karriär där han började, i Man United. Men det är för oss nördar ett bevis på lojalitet och något som vi som supportrar förstås uppskattar mycket.
Ledley King är för mig, som varande Tottenham-supporter, en hjälte av stora mått. Stilig, urtypen av mittback, trogen sin klubb. Att han dessutom lyckades med det jag skriver om ovan, träna rehab och spela matcher i Premier League och landslaget, det säger väldigt mycket om hans kapacitet. Tänk den kroppen i bättre skick, vad hade det inte blivit av den karriären då?


31 år gammal, eller ung, skall Ledley King framöver fungera som en slags ambassadör för Tottenham. Jag kan inte tänka mig en bättre man för jobbet.

Inga kommentarer: