TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 4 juli 2012

Lagt kort ligger för McCreadie

Under 11 säsonger, 1962-1973, var han en försvarsklippa i Chelseas-backlinje. Mellan 1975-1977 var han manager i klubben. Lojaliteten mot klubben var hög. Hans krav likaväl. Skotten Eddie McCreadie var benhård. Vek sig aldrig. Konsekvent ut i fingerspetsarna. Tjurskallig dessutom. Detta fick ordförande Brian Mears erfara. En tid efter uppflyttningen till First Division blev McCreadie uppkallad till Mears kontor. På frågan om löneförhöjning på grund av uppflyttningen så svarade McCreadie att han hellre skulle kunna tänka sig en tjänstebil. Mears nekade denna önskan. McCreadies reaktion kom snabbt; "-Ok, din snåla jävel. Jag säger upp mig!" Innan Meras hann reagera hade McCreadie slängt igen dörren till kontoret. Mears var chockad, ringde upp McCreadie senare under dagen och tog tillbaka nekandet.; "-Det är klart att du skall ha en bil. Du har gjort mycket för klubben. Jag ber om ursäkt ifall du såg mig som snål." McCreadie var som sagt konsekvent; "- Du gjorde bort dig. Du får hitta en ersättare till mig. Lagt kort ligger."
McCreadie må ha varit tjurskalligt långsint med aningen lite för mycket stolthet och prestige i kroppen. Det får ändå anses vara fullt rimligt att ställa höga krav till en chef efter 11 års högpresterat arbete och en uppflyttning som manager. Visste inte ordförande Mears det tidigare så vet han det nu.

Inga kommentarer: