TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 26 april 2013

Veteranen Ainsworth gör det för sista gången

599 matcher för 12 olika klubbar sedan 1991. 39-årige Gareth Ainsworth är en veteran som fortfarande håller. I en match till. Då han imorgon gör sin 600:e match i karriären så blir det också mittfältarens sista. Ett faktum som fått Wycombes spelande-manager att visa känslor. Till BBC Sport säger han; "- Jag har sedan mitt beslut om att sluta spela fotboll varit mycket känslosam. Fotbollen är mitt liv och det som jag tjänat pengar på genom åren men nu tar åldern ut sin rätt. Det kommer att bli vemodigt att gå ut på planen imorgon och veta att det blir min sista match i karriären. Redan nu har jag en klump i halsen och jag kommer bli tårfylld av all publicitet"

Det är inte bara fotbollen som tagit upp mycket tid i 39-årige Ainsworths liv. Blackburn-sonen var tidigare sångare i det framgångsrika rockbandet "Road to Eden". Att ha två yrken var ett för mycket och efter noga planering så beslutade Ainsworth sig för att satsa på fotbollen. Han har gjort det som bäst i Lincoln City, Queens Park Rangers, Preston North End och Wycombe.
Vem blir då nästa ledarfigur i Wycombe som på söndag är både en spelare och manager mindre? "-Det är styrelsens beslut att fatta. Jag har gjort mitt och kan inte göra bättre. Klubben är alltid större än individen och jag tror att min ersättare kommer att lösa det bra", fortsätter Ainsworth. TLC tror också det. Wycombe är en bra plattform för managers som sett Martin O´Neill, John Gregory och Paul Lambert arbeta i klubben och gå vidare till toppfotbollen. Ainsworth har redan varit i toppfotbollen. Han har gjort sitt. Den spelande-managerns kapitel i klubben är färdigskrivet och det är dags att imorgon läsa sista sidan i hans bok innan den kan slås ihop.Det skall Wycombe vara stolta för.

Inga kommentarer: