TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 24 oktober 2012

Den ärliga tungan som slant

Malcolm Allison.jpg
64 år. Så lång tid tog det för Crystal Palace att ta sig till First Division. Selhurst Park-klubben som grundades 1905 höll till i de lägre divisionerna ända till 1969, då man under tränaren Malcolm Allison tog steget upp i division ett. Man lyckades dock inte etablera sig i ettan, utan ramlade ner i division två igen 1973. Malcolm Allison, även kallad Big Mal, behöll fortfarande hjältestatus i klubben. Han var den frispråkige och välklädde managern som inte skrädde orden. Oftast till klubbens fördel men ibland kunde även tungan slinta. I samtal med en journalist efter en derbyförlust mot Charlton skall Allison ha sagt; "Jag tycker synd om spelarna och supportrarna men själv är jag rätt nöjd. Charlton ligger mig varmt om hjärtat". Till saken hör att Allison gjorde sex säsonger som spelare i just Charlton och lika många i West Ham. Kommentaren skapade ilska hos klubben och supportrarna men Allison stod på sig; "Varför skall jag ångra uttalandet? Jag är bara ärlig."
Den slintande tungan, ärligheten (?) och frispråkigheten över lag var förmodligen en stor anledning till att Allison var manager i 15 olika klubbar inklusive Kuwaits landslag.

Tipstack till Linus

Inga kommentarer: