TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

torsdag 18 oktober 2012

Roberts vill inte sparka ut det

FA har tillsammans med det engelska spelarfacket sedan länge drivit en organisation med det klatschiga namnet "Kick it out!". Givetvis är det är inte inkonsekventa fotbollsförbund man vill sparka ut, utan det är rasism.


Kommande vecka är det den årliga kampanjveckan för organisationen och spelarna förväntas bära T-shirts med budskapet i helgens matcher. Det har fått en spelare att reagera. Readings Jason Roberts surnade till rejält och ryter ifrån i en intervju med BBC.

- Jag tänker inte ha den på mig. Det känns fel att bära en sån tröja efter vad som hänt senaste året, säger han och syftar till incidenterna som varit med bland annat John Terry och Luiz Suarez. Han fortsätter:

- Jag vill absolut sparka ut rasismen ur fotbollen men jag tänker inte bära nån tröja förrän det finns en organisation bakom den som jag tycker representerar problemet på ett sådant sätt att det talar för mig och mina kollegor. Då stöttar jag det gärna.

Han vänder sig bland annat emot John Terrys avstängning på fyra matcher som han anser vara alldeles för kort.

- Det är inte i närheten av ett tillräckligt hårt straff.

Inga kommentarer: