TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 31 oktober 2012

Kompisar. Men inte idag.

Tyske Steffen Freund, assisterande tränare till André Villas-Boas, har ett mycket gott öga till Norwich manager Chris Hughton. Men inte ikväll.

När Freund flyttade till England och Tottenham 1998 så kunde han knappt ett ord engelska. Chris Hughton var då assisterande tränare i just Tottenham. Och han tog väl hand om det tyska nyförvärvet: "Han hjälpte mig mycket i början. Min engelska är fortfarande långt ifrån perfekt. Men då kunde jag inte ett ord. Chris tog väl hand om mig.", säger Freund inför kvällens möte i Ligacupen. Han fortsätter: "Han hjälpte mig att komma tillrätta här i London, och han hade stor del i att jag faktiskt lyckades rätt bra i Tottenham. Chris är en underbar människa. Dessutom spelade han 14 år för den här klubben. En legend. Jag ser fram emot att få träffa honom igen. Och jag hoppas mycket att vi kan lyckas slå hans nuvarande klubb..."

När Freund vände hem till Tyskland igen, för att skaffa sig sin tränarutbildning, så etablerade sig Chris Hughton som manager i England. Han tog upp Newcastle till Premier League och imponerade som tillfällig manager. Trots det fick han kicken, och därefter missade han precis att ta Birmingham till uppflyttning, sitt första år där. Nu är det alltså Norwich City som gäller för den 53-årige irländaren. Och ikväll dags för möte med klubben som han förmodligen kommer att förknippas mest med, under resten av sitt liv och sin karriär. 
Hughton har fått en lite trevande start i sin nya klubb. Detta sagt samtidigt som det förstås var svårt att efterträda Paul Lambert, med tanke på Norwich fina fjolår. 

"Det är kul att se Chris lyckas som manager, nu. Han var perfekt som assisterande i Tottenham, och spelade en stor roll i den här klubben under lång tid."

Förmodligen inte lika kärvänligt under 90 minuter plus tillägg, ikväll. Men det står helt klart att Steffen Freund i övrigt är full av beundran för sin förre tränare och nuvarande konkurrent, Chris Hughton.

Inga kommentarer: