TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 6 september 2008

Kvalvaka!

Det är landskampslördag runt om i Europa.
VM-kval till Sydafrika 2010.
I Tirana tar Albanien emot våra svenska hjätar och några utav de albanska spelarna tror på seger. Lagkaptenen Altin Lala säger i en intervju: "-Sverige är ett sämre lag än Malta"
Idioti, skev verklighetsuppfattning eller bara ett sätt att pusha på glöden i dagens landskamp?
Jag vet inte. Hybris är det ord jag tänker på i första hand.
Albanien borta blir ingen lätt match, men definitivt en vinst. Vi vinner antingen med 1-0 eller
2-1. Det är mina odds.

Oddsen på seger till Andorra och Liechtenstein hemma mot världsmakterna inom fotboll, England och Tyskland är högre än Kebnekaise.
Desto lättare kommer Nordirland ha borta mot Slovakien i Bratislava.
Tror dock inte på vinst, men ändå ett positivt resultat. 1-1.

Wales tar emot Azerbajdzan hemma i Cardiff och allt annat än seger är fiasko.
Wales är duktiga inför sin fanatiska hemmapublik på Millenium Stadium.

Levon Pachayjan spelar hemmamatch med sitt Armenien i Jerevan idag.
Motståndet är en känslig fråga både politiskt och historiskt.
Turkiet som motståndaren heter var en gång i tiden Osmanska Riket och kuvade riken runtomkring sig. Bland annat Armenien. Det kulminerade i folkmord under perioden 1915 till 1920 då 1,5-2 miljoner armenier mördades av den turkiska ockupationsregimen.
Något som Turkiet idag förnekar.
Med anledning av detta är dagens match extra känslig.
Jag håller tummarna för Levon och med honom i båten så hoppas jag på armensk vinst!

Ett nordisk derby spelas även idag i Oslo.
Hemmanationen Norge tar emot Island och jag tror att de hårda kämparna från ön kan kriga till sig ett oavgjort resultat. Norge är inte fräcka längre vad gällande fotboll.

Ikväll är man dock bänkad!
Framåt Sverige!

Inga kommentarer: