TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 3 september 2008

Obeskrivbara känslor!

Jag har inte hunnit att smälta det ännu. Började förfesten till derbyt redan på fredagen med en firmafest som hette duga och en utgång på lördagen som blev lika blöt den.
Nervös och ängslig på söndagen som fick måndagen till att gränsa till ett smärre nervsammanbrott. Derbydagar är jobbiga dagar. Så mycket spänning,dramatik och prestige står på spel. Förväntningar,kärlek,hat och funderingar. Hjärnan gick på högvarv och hjärtat likaså.

Dagen som började så bra med strålande brittsommarväder och härligt drag förvandlades timmen innan avspark till att vädrets makter öppnade upp himlen.
Det blev ett makrillväder som hette duga. Jag var genomblöt efter marschen från Gamle Port och fick inhandla mig nya varma tröjor hos souvenirståndet.
Plagg som skulle visa sig bli turkläder.
Det var som en smärre utlösning då Eyo skickade in målet i sjätte minuten.
Att helt vansinnigt stå och studsa,skrika och leva ut alla möjliga känslor inför dryga 30.000 åskådare var lika underbart som en utlösning i ett fantastiskt samlag.
TOTALT JÄVLA UNDERBART!

Men nerverna fick sig en törn. Att se GAIS leda en match gör ingen människa lugn. I synnerhet inte en Gaisare. Det sista tjugo minuterna ville jag försvinna. Upplösas i det blå och låta kroppen flöda ut i regnvattnet som låg likt ett hav runt betonggrytans gräsmatta.
När slutsignalen gick var det en fullständig lycka. Eufori då den är som bäst.

Det var 16 år sedan. Då stod man där. Älskade grönsvart hade satt pyttipannan i halsen på svenssonklubben och man svävade på moln.Sak samma i förrgår.Tårfyllt och känslosamt.GAIS årgång 2008 är den bästa jag har sett. Hela laget var bra. Blowit var klassen sämre och för en gång skull mådde man bra att befinna sig inne i betonggrytan.Trots vädrets makter och arkitektur. BÄST I STAN.Det har dem fått höra sedan igår morse. Arbetskamraterna som säger sig hålla på blowit. Sådana som är det för att alla andra är det men som sällan ser en match.Det så vanligt självgoda i dem var som bortblåst idag.Arrogansen var bortblåst och med skamsna blickar erkände dem: "GAIS var bättre"SÅ JÄVLA SKÖNT. Men det visst vi redan. Detta skall vi leva på länge.

Jag fick dra på mig en helvetes förkylning efter denna tillställning. Det var det värt. Efter 16 år så kan jag unna mig det.

Inga kommentarer: