TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 28 november 2009

Grattis Tipsextra 40 år

Jag var ett år gammal då matchen sändes på Tipsextra. Manchester United hemma mot dåtidens topplag West Bromwich Albions. Jag minns naturligtvis inte matchen. Jag vet bara i efterhand att den berömda tv-sända matchen slutade med en 5-3 seger för WBA.
Idag, 31 år senare, så ser jag den igen. Det är nostalgi jag ser. Nostalgi från en svunnen tid. Då ståplats var förenat med fotbollen och arbetarklassen dominerade på läktarna.
Fotbollen var mer äkta och miljardindustrin kring den idag moderna fotbollen var ett okänt begrepp.
Det klassiska tv-programmet "Tipsextra" fyller 40 år och SVT firar idag med fem timmars direktsänd fotbollsfest. En resa från 70-talets leriga planer, korta shorts och polisonger till dagens Premier League, med nybyggda arenor, superstjärnor från hela världen och miljardbyggen.
Det är en tidsresa kombinerat med klassresa.
Jag blir glad över att se sådant. Det värmer.
Grattis Tispextra och tack för ett fint barndomsminne!

Inga kommentarer: