TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 25 februari 2011

Brian Cloughs bevingande ord

Den legendariska managern Brian Clough uträttade mer än bara framgångar som manager under sina dagar i Derby, Brighton, Leeds och Nottingham. Hans vokabulär var stort och han skrädde inte orden. Sarkastisk och full med ironi så hånade Clough allt och alla i England. Vad sägs om dessa citat;

Om sig själv:– Jag vill inte säga att jag var branschens bäste manager men jag tillhörde topp ett.
– Skicka inga blommor när jag är död, gillar ni mig så skicka dem medan jag lever.
– Jag tror orsaken till att England aldrig valde mig som förbundskapten är att de trodde jag skulle ta över hela verksamheten. Och det var rätt smart tänkt för det är precis vad jag skulle ha gjort.
***
Om Victoria och David Beckham:– Hans fru kan inte sjunga och hans frisör kan inte klippa.– Han borde be ”Posh” skaffa en sånglärare för hon är inte i närheten lika bra på sitt jobb som han är på sitt.
***
Om Roy Keane:– Jag har bara slagit Roy en gång och han reste sig så jag kan inte ha slagit speciellt hårt.– Dom säger att Al Capone gjorde en hel del bra i sitt liv. Problemet var att han också gick ut och sköt folk på gatorna. Keane börjar bli Uniteds Al Capone.
***
Om Sven-Göran Eriksson:– Äntligen har England en förbundskapten som pratar engelska bättre än spelarna.
***
Om att England åkte ut från fotbolls-EM 2000:– Det är spelarna som förlorar matcher, inte taktiken. Där är så mycket skitsnack om taktik numera från folk som inte ens kan vinna i dominospel.
***
Om Arsène Wengers Arsenal:– De smeker en fotboll som jag drömt om att smeka Marilyn Monroe.– Den där Seaman är en snygg kille men han tillbringar för mycket tid för att titta i spegeln istället för att titta på bollen. Man kan inte stå i mål med sånt hår.– Slår vad om att det luktar mer vitlök än liniment i deras omklädningsrum.
***
Om att sir Alex Ferguson aldrig vunnit Europacupen två år i rad:– För alla sina hästar, adelstitlar och mästerskap så har han inte två av vad jag har. Och då menar jag inte pungkulor.
***
Om att spela längs marken:– Om Gud hade velat vi skulle spela fotboll i himlen hade han sått gräs där.
***
Om att motivera spelare:– Jag gav mina spelare samma budskap tio i tre varje lördag: ”Jag skulle skjuta min farmor för tre poäng i eftermiddag”. Dom visste hur viktigt det var att ge allt för att vinna. Varje gång. Det är därför min farmor har fler liv än min katt.
***
Om sitt (unga) Nottingham:– Acne är ett större problem än skador.– Kenny Burns är den fulaste spelare jag skrivit kontrakt med.
***
Om när spelare har problem:– Vi pratar i tjugo minuter och sen bestämmer vi att jag har rätt.
***
Om för mycket fotboll på tv:– Ingen vill ha rostbiff och Yorkshire-pudding varje kväll och två gånger på söndagen.
***
Om vem som föreslog att han skulle adlas:– Det måste ha varit min granne. Jag tror hon tänkte att om jag får en sån titel måste jag flytta.
***
Om sin alkoholism:– (Målvakten) Fabien Barthez ser ibland ut som om han druckit mer rödvin än jag.

Inga kommentarer: