TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 25 april 2012

Archibald hela dagen

Spelare med klubbhjärta och lojalitet växer inte på träd. I dagens fotboll ses det nästa som en myt att vara lojal mot klubben. Skotten Alan Archibald är spelaren som höjer fanan. Den 34-årige försvararen gör på lördag sin 400:e match för Glasgowklubben Partick Thistle. Archibald kom till Thistle 1997 flyttade en kortare sejour till Dundee United 2003 men trivdes aldrig i klubben. Han spelade klart sitt kontrakt på fyra säsonger och nobbade nästa kontraktserbjudande. Försvararen längtade tillbaka till Thistle och trots att han då fick gå ner två tredjedelar i lön så var det aldrig något snack om saken; "Thistle är mitt hjärta. Firhill Park är mitt hem. Här vill jag alltid vara. Efter min spelande karriär så skall jag jobba för klubben. Det finns inga andra alternativ" Det är på Firhill Park, i matchen mot Falkirk,  på lördag som spelarens lojalitet skall hyllas. Match nummer 400 kommer att bli jippo under namnet "Archie Day".  
Tolv år i en och samma klubb. I modern tid. Det är respekt.

Inga kommentarer: