TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 18 augusti 2012

Tippa med TLC

Då var det äntligen dags igen, den engelska fotbollen startar och Tippa med TLC återkommer efter en längre tids dvala.
Dagens kupong är svårlöst och det kommer nog vara så en tid framöver tills serierna har satt sig riktigt.
Jag har en känsla av att QPR kommer vara bättre än förra säsongen, att favorittippade Bolton får en jobbig start och att Sheffield W får med sig alla poäng från Pride Park.

Systemet är som vanligt R-3-3-24 med en extra halvgardering.

1 Elfsborg-Helsingborg    1
Elfsborg imponerade stort hemma mot MFF och är som alltid urstarka hemma. HIF har tappat skyttekungen Finnbogasson och jag tror att mycket att fokuseringen ligger på CL-matchen mot Celtic som spelas redan på tisdag. Jag tror hemmalaget löser det här, etta.
2 Arsenal-Sunderland    1
Gunners har sålt van Persie men nyförvärven man gjort gör att jag ändå ser dem som ett mer komplett lag än ifjol. Sunderland ser väldigt klena ut framåt och kommer nog först och främst försvara den poäng man har vid matchstart. Jag tror inte man klarar av det..... Etta.
3 Fulham-Norwich    1
Fulham har värvat smart men ser ut att tappa viktige Dempsey. Norwich överraskade alla förra säsongen. Nu går man in i den tuffa andra säsongen och man gör det utan sin manager Lambert som lämnat för Villa. Man kommer få det betydligt tuffare denna säsong och jag tror man inleder med en noll poängare. Etta.
4 Queens PR-Swansea    1
QPR klarade kontraktet i sista omgången men under sommaren har man förstärkt på ett bra sätt (Fabio, Park och Hoilett bl.a) Swansea har tappat Allen, Sigurdsson och manager Rodgers och jag tror säsongen blir jobbig. Säker etta.
5 Reading-Stoke    1x2
Klurig match. Royals gick upp efter en fantastisk vårsäsong. Hyggliga nyförvärv men jag tycker mittfältet ser svagt ut. Stoke är precis som alltid svårspelade och välorganiserade. Här tror jag man kan överraska ett övermodigt hemmalag. Alla tecken.
6 West Brom-Liverpool    x2
WBA har ny manager och en spelartrupp som kämpar om platserna 11-15. Liverpool underpresterade big time förra året. Nu har man Brendan Rodgers som ny manager och han förspråkar tydligen mer passningar och större bollinnehav. Borini & Allen hyggliga nyförvärv. Jag tror inte att man förlorar och nöjer mig med x2.
7 West Ham-Aston Villa    1x
Trots periodvis slarvigt spel lyckades man ta sig tillbaka till PL. Bra nyförvärv och jag tror inte man kommer bli indragna i bottenstriden. Villa har sakta men säkert blivit allt sämre de sista åren och även årets upplaga ser svårbedömd ut, det kan bli allt från plats 8 till bottenkamp. Jag tror att ett supertaggat hemmalag åtminstonde fixar oavgjort, 1x känns bra.
8 Birmingham-Charlton    1x    M
Blues har ett lag som kan blanda sig i toppstriden. Dock lider man av en hel del strul utanför planen. Gästerna har ett lag utan stjärnor som först och främst agerar som ett lag. Man har god organisation och kommer ta många poäng mot på pappret bättre lag. Jag tycker ändå att hemmalaget har hyfsad chans att vinna men ettan (streckad till 71%) är rejält överstreckad och därför måste krysset med. 1x.
9 Burnley-Bolton    1
Burnley har ett hyggligt lag som troligtvis kommer hålla till strax under toppen (plats 10-13) och man är starka hemma. Bolton är favorittippade och har fått behålla de spelarna man ville behålla efter nedflyttningen. Jag tror att man kommer kämpa i toppen men jag har en känsla av att man inleder säsongen med ett bottennapp. Jag chansar och kör ettan ogarderad.
10 Derby-Sheffield W    2
Derby kan få det jobbigt, truppen ser tunn ut, nyförvärven imponerar inte och den stora frågan är vem som ska göra målen? Wednesday avslutade förra säsongen starkt och har under sommaren förstärkt upp försvaret så chansen till nytt kontrakt är stor. Jag har en känsla av att Sheff W tar alla poäng och kör tvåan (streckad till 22%) ogarderad.
11 Hull-Brighton    1  2
Hull har Steve Bruce som ny manager, försvaret är starkt men det finns vissa frågetecken för anfallet. Brighton imponerade under förra hösten men föll tillbaka under våren. Nu har man förstärkt med spelare med bred PL erfarenhet. Jag tror på en jämn, tät match men jag tror att något av lagen avgör matchen. 1  2 får det bli.
12 Ipswich-Blackburn    1x2
Klurig match. Hemmalaget känns svårbedömda och jag tror det kan bli lite som förra säsongen med höga toppar och djupa dalar. Blackburn ser ut som en toppkandidat men plågas av alla problemen utanför planen. Jag helgarderar
13 Millwall-Blackpool    1x2
Många tror att lejonen från London kommer få en jobbig säsong. Hemmaspelet kommer bli viktigt. Blackpool kommer nog vara mycket upp och ner. Man kan slå de flesta en bra dag. Alla tecken.

Topptipset: 1x, 1, 1x, 1, 1x2, 2, 1x och 1x.

Lycka till alla tippare!

Inga kommentarer: