TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 25 december 2009

Merry Christmas UK & God Fortsättning

Då de flesta av världens julfirare fick sina julklappar igår, dansade kring granar och åt sig proppmätta av allt som tillhör ett julbord så är det britternas och jänkarnas tur idag.
Juldagen, den dag då det sägs att Jesus skall ha fötts, firas i Storbritannien med presentutdelningar till barnen. Förväntansfulla barn som väntar på att gubben med den röda rocken, vita skägget och släden med de sex renarna skall svischa förbi utanför och fylla deras sockar, som hänger över den öppna spisen, med sådant som de önskat sig.
Julhelgen är till för att umgås med nära och kära. I mina ögon finns det inte en endaste gnutta av religion i firandet. Jag överlåter sådant åt folk som bryr sig om sådant. Julen är för mig en helg att fira med familjen och en tradition som förmodligen får ses som den bästa vi har kvar.
Då vi igår här hemma i Sverige delade ut klapparna till familj, vänner och bekanta så är det britternas tur idag. Fram med kalkonen, julpuddingen, Yorkshirepuddingen, de honungsrostade palsternackorna och förstås gravyn, brysselkålen, morötterna och korvarna som är inlindande i bacon.
God Jul får jag därför önska dem idag och till Er andra vill jag önska en God Fortsättning,

Inga kommentarer: