TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

torsdag 8 oktober 2009

England via nätet - Nej tack!

Miljontals engelsmän rasar över nyheten om att helgens VM-kvalsmatch mellan Ukraina och England endast kommer att sändas via internet. Detta sedan kanalen Setanta gått i konkurs.

För motsvarande 60 kronor får man då genom pay-per-view se matchen.
För de som inte äger en dator kan istället utvalda biografer
Den som är intresserad av erbjudandet kan köpa matchen på: http://www.ukrainevengland.com/
Svennis är utsedd kommentator till matchen och säger i en intervju att han ser positivt på det hela.
Min första reaktion var att jag mer eller mindre tyckte illa om det. Självklart ses fotboll bäst live även att tv erbjuder mer och bättre komfort. Nu förstår jag att majoriteten av de engelska supportrarna inte lär åka och se matchen live i Kiev. Då hade ju naturligtvis samlingar framför tv-apparater på pubar, vardagsrum etc. varit det bästa. Nu är det inte så. Matchen sänds via internet. Tråkigt men sant.
Jag är av den åsikten att film, tv-program och i detta fall idrott bäst lämpar sig i en bekväm soffa,fotölj eller på en pub. Definitivt inte farmför en obekväm dator. Även sett ur det sociala läget går detta alternativet bort.
Vi får hoppas att detta inte blir vanligare och vanligare. I så fall är jag rädd att sporten tappar dragningskraft.

Inga kommentarer: