TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 14 september 2012

Bashley FC's osannolika otur i cupen

Non-league klubben Bashley FC mötte Southern Football League-lirarna från Gosport Borough FC i cupspelet. Vid ställningen 2-2, sent i matchen, lyckas så Bashleyspelaren James Stokoe stöta in bollen från nära håll. Eufori utbryter så klart, och 11 Bashleyspelare firar målet. Naturligtvis är frustrationen hos proffsen i Gosport stor. Målvakten blir så arg att han sparkar på bollen, som flyger genom ett hål i maskorna i målets gavel och ut över kortlinjen...

...och då inträffar det smått oväntade; Domare Bull blåser för hörna!

På något vis lyckades domaren inte missa bara målet, utan hela situationen. Linjemannen var inte bättre, för han såg inget han heller.

Hörnan blev resultatlös, matchen gick till förlängning, och det hela slutade med att Gosport Borough vann matchen med 3-2.


Amatörklubben har nu överklagat det hela till FA, och kräver minst omspel. Klubbens ordförande menar att man gått miste om summor runt 10000 pund, och säger att han känner sig bedragen.
"-Vi har skickat in ett klagomål till FA. Vi beskyller inte domaren för att han missade situationen, men vi anklagar Gosports spelare som faktiskt inte var sportsliga nog att berätta för domaren hur det låg till." säger Jim Titheridge, ordförande i Bashley FC.
Titheridge säger även att han talade om för domaren vad som inträffat efter matchen, vilket tydligen skall ha varit chockerande uppgifter. Men det var inte det enda: Redan i halvtid påpekade han för assisterande domare om hålet i burgaveln, men som man valde att ignorera.
"Ett flertal Gosportspelare, tränare, supportrar och anställda erkände efter matchen att det var mål, uttryckte sina sympatier och en del har till och med bett om ursäkt till vår klubb." säger Titheridge.

Uppgifter som styrks av Gosports tränare Alex Pike, som berättar att inte mindre än sju av hans spelare har erkänt att det faktiskt var mål. Han tycker dock inte att det är några konstigheter med att dom inte erkänner detta för domaren.
"-Jag såg själv inte vad som hände, men efter matchen frågade jag mina spelare vad som hade hänt. Två sa att dom inte visste, två sa att det inte var mål, och sju sa att bollen var över linjen. Men det är stora prispengar på spel här, och jag förväntar mig inte av mina spelare att dom skulle erkänna detta. Sånt här händer i fotboll."

Pike fortsätter, och förklarar att han inte kan tänka sig att spela om matchen:
-"Jag lägger ingen skuld på spelarna. Jag kan inte svara för klubben, men om man frågar mig så tänker jag förklara att jag inte är villig att spela om matchen. Jag tycker inte att det är några extraordinära omständigheter, sånt här händer hela tiden. Är det till exempel ingen som minns VM-matchen mellan Tyskland och England, och Lampards mål?
Omspel vore en helt meningslös gest. Vad skulle dom själva gjort? Dom klagar bara till FA för att det var dom som förlorade. Dom hade ju samma möjlighet att avgöra på extratid som vi!"


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Dom spelar ju i samma serie....

Sen vet jag ju inte om Bashley är amatörer och Borough proffs....det kan så vara... Men Bashley är före i tabellen!
Och lär nog bli så efter dagens matcher oxå,Borough har en mycket svår bortamatch idag....Chesham United.

Anonym sa...

Nä , jag hade fel .....
Borough gick om.