TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

söndag 18 december 2011

Insändaren: Skönstökiga The Gamull




TLC har söndagen till ära fått ett mail Signaturen "PNE" skickar med en text och en bild av Englands mest beryktade pub. Ett vattenhål under hans resor över till England.
***
Jag fastnade för The Gamull då jag första gången 1991 besökte Preston. Beläget på Longridge Road i stadsdelen Ribbleton så har The Gamull blivit lite av mitt andra vardagsrum. Genom åren har stället gjort sig ökänt. Polisen var nära förra året att stänga igen puben. Bakgrunden var över 32 polisingripanden inne och utanför puben under loppet av ett halvår. En stor del av klientelet är kriminella eller har ett sådant förflutet. Knivslagsmål, öppen droghandel och rallarslagsmål är något man bevittnat då man suttit och druckit sin dagliga dos Ale. Jag har dock aldrig personligen känt mig hotad. Det skulle isåfall vara av polisen som vid ett tillfälle utrymde hela puben, tryckte upp oss mot väggarna och visiterade oss. En av OB sa till mig; "Du som turist borde veta bättre än att söka dig till sådana här råtthål." Säga vad man vill om klientelets intressen och bakgrund men stället i sig är en sista kvarleva från en svunnen tid. Här har jag träffat udda personligheter med karaktär där många har blivit vänner. Här dricker Prestons Ribbleton falang innan och efter matcherna och en sådan atmosfär är för mig skön avkoppling. The Gamull finns i mitt hjärta och är en plats som alltid kommer att vara mitt "sköna råtthål". Har ni vägarna förbi så ta er en titt och hälsa från "PNE Swede". Den tandlösa tjejen i barne kommer då lägga upp sitt breda leende och ge dig en pint och en sambuca. Så har jag satt mitt avtryck på The Gamull.

PNE

Inga kommentarer: