TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 16 december 2011

Ris och kritik - TLC tar emot och svarar

TLC brukar titt som tätt få mail och andra insändare till redaktionen. En del behandlar resor, andra ger tips och råd och några berättar skrönor från förr. Sällan får vi kritik. Visserligen så sorterar undertecknad likt nordkoreansk media innan inlägg av insändare (OBS! Ironi) men i det stora hela så flyter det på problemfritt. Tills idag.
Ett argt mail från Jakob, Kristinehamn.
Insändaren lyder så här;
"Jag har följt er under en lång tid. Är ingen större fan av supporterkultur utan mer om fotboll och skulle nog helst av allt se en helfokuserad blogg om bara resultat och matcher. Men, men, man kan ju inte få allt. Det finns en sak som jag stör mig på hos TLC och som jag gärna hade vilja se er förändra den negativa inställningen till folk som inte är som ni själva. Bara för att man inte är en berest supporter som kan England på sina fem fingrar så betyder inte det att man är en "kulturmördare". Jag är i England på semester och då dricker jag hur mycket jag vill utan att någon skall kunna ifrågasätta det. Jag ser inte det som något negativt. Det tillhör min manlighet och vuxna identitet att fritt kunna få välja mitt liv. Vem är ni att diktera villkoren för andra människor? Jag själv är Arsenal-supporter sedan många år och trivs med det valet. Det är väl "modern fotboll" i era ögon? Vill ni att alla skall hålla på lag som Millwall, Cardiff, Leeds och andra huliganlag? Jag är upprörd nu. Vill ni ha kvar mig som läsare så anser jag att ni höjer ribban och inte klankar ner på fotbollssupportrar som väljer att inte leva ett sunkigt rebelliv. Hälsningar, Jakob, Kristinehamn.

TLC svarar:
Oj, det var ord och inga visor. Först och främst vill jag poängtera att TLC- The Langham Court är en blogg om brittisk fotboll och dess supporterkultur. Vi behandlar därför fotbollen och supporterkulturen ifrån högsta serien ner till gärdsgårdsserierna. Man väljer att läsa innehållet. Gillar man det inte så väljer man att sluta läsa. Enkelt.
Jakob, du får naturligtvis som du själv säger leva och bestämma över ditt egna liv. Jag har inga synpunkter på det. Vad jag dock har synpunkter på och inte gillar är den form av "kulturmord" som många skandinaviska supportrar begår då de reser till England. Avsaknad av takt och ton och brist på respekt emot den kultur som råder. Jag behöver inte redogöra hur den fungerar, det har ni läsare fått er en lektion i tidigare. Väljer man att sedan hålla på Arsenal så är det fine för mig. Jag gör det dock inte. Jag håller inte heller på de, som du kallar dem, "huliganlag". Vem är du att avgöra vilka lag som är ok eller inte ok?
Slutligen så kvittar det om du läser denna bloggen eller inte. Av ditt mail att dömma så delar du inte de värdegrunder som denna blogg gör. Låt oss leva vårt "sunkiga rebelliv" och ha det så bra framöver i Kristinehamn. Tjipp!