TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 30 december 2011

Lite tankar och åsikter

Liverpool spelar i dag årets sista match och det är många med mig som väntar på den där riktiga islossningen dvs en solklar seger med 3 eller 4-0.
Spelet har allt som oftast varit riktigt bra, försvaret funkar utmärkt (minst insläppta i PL just nu) men det är framåt laget inte nått upp till förväntad nivå. Bara 21 mål på 18 matcher är på tok för lite och Liverpool är enligt Opta det minst effektiva laget i ligan med mål på 8,2% av avsluten mot ex Man U:s 20,9%. Man har även haft 19 ribb och stolpträffar hittills under säsongen och som alla förstår hade tabellen sätt annorlunda ut OM Liverpool nått upp i Man U:s effektivitet.

Luis Suarez saknas i dag, han är avstängd pga fingret mot Fulhams fans för ett par veckor sedan. Suarez är enligt mig en spelare av högsta klass men jag tror ändå det här kan vara bra för Liverpool. Han har vart lite ofokuserad på slutet och lagt på tok för mycket energi på annat än att göra mål och skapa chanser för Liverpool.
I dag startar nog Andy Carroll och Dirk Kuyt på topp, två spelare som fått förvånansvärt lite speltid under hösten. Jag är speciellt förvånad att Kuyt bänkats så ofta, särskilt som man haft svårt att avgöra matcher. Hans 100%:iga attityd, klokhet och förmåga att göra enkla mål kanske hade givit ytterligare ett par mål och en eller två placeringar högre i tabellen.
När det gäller Carroll är jag övertygad om att han kommer bli en otroligt viktig spelare för både Liverpool och England framöver. Hans tid kommer men tålamodet med honom är inte speciellt stort med tanke på de 35 miljonerna Liverpool betalade. En spelare i den prisklassen ska helt enkelt prestera direkt.

Matcherna mellan Liverpool och Newcastle brukar bli underhållande och det hoppas jag att dagens match också blir.
Avspark om en dryg timme och jag hoppas innerligt att de efterlängtade målen kommer i höstens sista match. Det skulle ge Liverpool den arbetsro de så väl behöver........

Inga kommentarer: