TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

torsdag 7 juni 2012

Insändaren: "Engelsk hygien är A och O"

TLC har fått en udda insändare inskickad till redaktionens mailbox. En i den klassen att vi först övervägde att ta med den eller inte. Avdelning: Gnäll och bitterhet signerad en, enligt avsändaren, van Englandsresenär.
Men texten är ifrågasättande, kritisk och skall därför upp i ljuset.
***
En del saker i livet är självklara för den stora massan. Saker som inte bör ifrågasättas utan bara skall vara för att ordna upp sig på egen hand. Självgående ting så att säga. I England, inget ont generellt mot denna nation, har jag stött på många märkliga ting genom åren som jag stört mig på till den grad att det skapat i stort sett huvudvärk. Vad?
Toalettpapper och tvål på restaurang och pubar: De stora kedjorna har det. Dansar du in på haket på tvärgatan och är kass i magen så kan fortsättningen av dagen inte bli särskilt fräsch. Jag minns en dag i Darlington för några år sedan. Kväkarna hade spelat mot Stockport. Bra dag, fint väder, stämningen och matchen var anmärkningsfri. Det var dessvärre inte den pub som hemmafansen samlades på innan och efter matchen. Den engelska maten och alkoholen hade gjort sitt och ett besök in på "Utgiftscentralen" skulle göras. Då märkte jag det. Inget papper på muggen. Inte någonstans. Där satt jag med byxorna halvt nere... Som tur var hade jag en servett i fickan. Den räddade mig och resten av dagen. Hur random engelsman fixar samma situation vill jag inte ens tänka på.

En annan sak som stört mig genom åren är maten. 
Mathygienen är bedrövlig. Jag har stött på kypare och kockar genom åren som grävt sig överallt innan de tagit i mat som skall serveras. Då vill jag inte veta hur det ser ut inne i köket...
Nu skall vi dock inte blanda ihop mathygienen och maten i sig.
Nu dissar jag den inte som alla brittneggare brukar göra. Tvärtom. Jag gillar den men jag gillar också att krydda mat efter egen smak och känsla. Då vill jag ha tillgång till salt och pepparkar. Varenda restaurang och pub med matservering hemma i Sverige och i andra länder har detta men inte England. Senap och ketchup. Visst, men inte kryddor. Inte alltid. Detta blev jag varse om i Hull. Ingen fotboll på agendan, rugby däremot. Efter tillställningen skulle det tas en pint och vara dags för käk. Tyvärr, får jag säga, hade jag ingen salt eller peppar i fickan (ett tips är att plocka med sig från McDonalds) så jag fick utan större aptit lassa i mig den smaklösa födan ändå.

En tredje sak som jag stört mig på genom åren är hygienen. Svettlukten. Den gamla vidriga sorten. Gubblukten. På unga människor. Oförståeligt och genomvidrigt.
De där tre strålarna från duschslangen på hotellen, är det likadant hemma i de engelska bostäderna så förstår jag att man inte kan hålla sig hel och ren. Hoppas dock inte att det är så. Många verka köra en raggardusch. Vakna upp, smörja in sig med billig deo och sedan ut. Helst med den svettorkade tröjan eller skjortan man haft på sig dagen innan. Då denna värms upp tillsammans med den billiga deon så skapas en stank som kan få mig att vomera. I synnerhet då flera liknande fall är i samma trånga utrymme (läs: pub, buss, läktare, tunnelbanna). Jag gick så långt vid ett tillfälle att jag gick in på närmaste butik och köpte en deo till killen bredvid mig på puben. Han blev förvånad, luktade sig under armen, såg generad ut, sade tack och gick in på dass...
Jag gjorde min omgivning en stor tjänst den dagen.

Nu tänker ni läsare; "-Res inte då ifall du har ont av allt." Varför?, frågar jag mig då. Skall man inte kunna få ställa krav på sin omgivning?

Visst, talesättet; "att ta seden dit man kommer", köper jag. Det är ingen som tvingar mig att resa. Jag gör det  istället mer än gärna. Jag lär uppfattas som gnällig och bitter men en del faktorer spelar in för att trivseln skall vara maximal. Hygien är en mycket viktig sådan. Både ens egen och folk runt omkring. Det handlar om respekt emot sin omgivning. Vill minnas att jag läst om britterna efter kineserna fått den negativa utnämningen; "världens mest ohygieniska folk". Då skall jag inte skämmas för en sådan här text. Istället delar jag med mig av den som tips och råd inför andra England-resenärers kommande resor.

Allt för mig!
Hälsningar;
Thomas LL

Inga kommentarer: