TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 19 juni 2012

Marknadsanpassning i Derby

Ni vet hur det är när ni sitter där och tittar på Ryanairs hemsida; vill man åka på en spontanresa till öarna blir det dyrt, bokar man långt i förväg blir det billigare. Snart kommer det vara likadant när man ska gå och se på fotboll, i alla fall i Derby.

Derby County har nu lanserat sitt nya "demand-based" biljettsystem. Initialt kommer biljetterna vara prissatta beroende på hur attraktivt motståndet är och sedan kommer priserna förändras beroende på efterfrågan. Faktorer såsom lagets form, matchdag, avsparkstid och så vidare ska även de påverka priset.
Systemet är, givetvis, hämtat från USA där det tydligen använts av idrottsklubbar ett tag. Tanken är dels att det ska vara billigare att boka sin biljett tidigt och dels att matcher mot mindre attraktivt motstånd ska vara billigare än lokalderbyn. Med detta systemet hoppas klubben ge fansen "mer valmöjligheter" och att detta ska vara ett sätt att "re-engage" med supportrar som inte besökt Pride Park på ett tag. Samtidigt lovar klubben att säsongsbiljettsinnehavare alltid kommer att ha den billigaste biljetten inne på arenan. 

Frågan är om det inte finns enklare sätt att locka besökare än det här. Att krångla till biljettsystemet låter inte direkt som det bästa sättet att locka till sig människor som slutat besöka arenan. En klubb som Derby, som knappast har slutsålt varje hemmamatch, borde dessutom inte göra det dyrare för människor som vaknar upp en lördag och beslutar sig för att gå på fotboll. Som den cyniker man är skulle man ju dessutom kunna få för sig att detta bara är ett fancy sätt att höja biljettpriserna på...

Inga kommentarer: