TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 23 juni 2012

Insändaren: "I Turners Hill stod allting still"

Insändaren med signaturen Hans berättar idag om en resa som började bra men slutade i något så ovanligt som ett hat mot cyklister.
***
Jag hade som jag brukar fyra gånger per år varit på en veckas semester i södra England.Vänner och släkt finns i södra London, Brighton och Crawley. Denna visit blev hetsig. Mycket skulle hinnas med och förutom att träffa mormor, morfar och kusinerna så passade jag in att se både Brighton och Crawley. Min kusin är en stor Crawley fantast och missar sällan en match med The Red Devils. En av resans höjdpunkter var därför träningsmatchen mot Swindon. En 0-0-match med dålig stämning såsom tempo. Inget att hurra för direkt. Annat var det efter matchen då grabbarna skulle ut på galej. Bra tryck och allsång med en mycket udda samling folk. Vissa såg ut som raketforskare och andra som yrkesmördare. Alla var dock Crawley och stämningen var på topp fram till pubstängning. En i sällskapet, Joey, utlovade en nattlig grillfest på sin altan i East Grinstead. En taxiresa senare var vi framme. Festen fortsatte till småtimmarna och jag somnade på soffan. Blev mycket nervös då jag vaknade upp timmarna senare och insåg att det var just denna dag som jag skulle åka hem till Sverige. Flyget gick från Gatwick och det var flera timmar innan avgång men mitt bagage fanns kvar i Crawley tillsammans med flygbiljetterna. "Ingen fara, du är där på en halvtimma" sa en av de jag var med. 
Marc, en kompis till Joey, skulle tillbaka till Crawley med sin bil och jag följde med. En bit utanför East Grinstead, i byn Turners Hill, var det bomstopp. Det gick inte att komma fram. En stor cykeltävling hölls och polis hade spärrat av området. Jag blev kallsvettig; "Om fyra timmar går mitt plan. Hinner jag det?" Jag frågade en polis som skrattade ironiskt; "Vet du vart du har hamnat? Detta är bromsklossen på sträckan London-Brighton. Cykeltävlingen du vet?" Nä, jag hade ingen aning om det och ingen hade pratat med mig om det tidigare. Polisen fortsatte; "-Hade jag varit du så hade jag bokat om flyget och satt mig på någon av pubarna." Jag blev helt tom. Minuterna senare hade jag bestämt mig; "Jag stannar här och bokar om biljetten". På byns enda pubar The Crown och Red Lion var det lika livat som på krogen i Crawley kvällen innan. Flertalet cyklister stannade till på vägen och gick in och tog sig ett par glas. En del var bra fulla då de gick ut och cyklade vidare. Styrfylla? Polisen såg uppenbarligen mellan fingrarna. Det gjorde inte resebolaget för mig. Biljetten var inte ombokningsbar utan istället fick jag punga ut med en dyr biljett med avfärd från Heathrow, men det är en annan historia. Så här i efterhand skrattar jag åt hela grejen men tiden efter resan ville jag preja av varenda cyklist jag såg på E4:an.

/Hans

Inga kommentarer: