TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 27 september 2011

Pick n' choose #2

Serien fortsätter. Den där vi förutsätter att jag är så läskigt bra på fotboll att jag kan välja och vraka bland PL-klubbarna, och gå till den klubb jag helst behagar. Vi lägger allt i skålen, och värderar lag för lag.
Dagens genomgång innehåller 5 klubbar, precis som senast. Börjar jag närma mig ett beslut?
***
Everton FC. Jätten Everton, ja så är det faktiskt. De har flest högstaliga-säsonger av alla klubbar i PL. Det var länge sedan man vann ligan, nästan 25 år sedan. Och det lär väl inte hända på ett tag till. Men man har en lirare som jag gärna hade delat mittfält med; Tim Cahill. Underbar spelartyp som gör spektakulära mål. Vi skulle nog kunna hitta på saker på mittfältet. Underbar arena också, och rätt bra stämning emellanåt. Lite trist tränare, dock, och jag skulle nog vilja ha in en ny röst där. Klar favorit av Liverpool-klubbarna, för mig. Även om kanske de röda har bättre förutsättningar. Sannolikheten att jag blir Toffee? 30%.
***
Fulham. Åh, här kommer en liten favorit. Gillar laget, tycker mycket om tränaren, älskar arenan. Och staden. Skulle bli stjärnan i laget, utan problem. Men en gubbe kan knappast lyfta detta till toppen? Och varför i hela h-vetet har man en staty av Michael Jackson vid Craven Cottage? Hur som helst; jag är 34 nu. Tre år kvar, kanske. Och skulle utan problem kunna ta de tre välbetalda åren hos Al Fayed. Sannolikheten blir således hög: 75%.
***
Liverpool. You'll never walk alone. Men däremot kan du ta CL-titlar på de mest spektakulära sätt. Och spela fotboll med Stevie G. Gå in till en av de mest klassiska läktarsångerna. Traditionsfyllt mer än nästan någon annanstans. Klubben har tappat lite i slagstyrka, eller har åtminstone blivit omsprungna av Man C i makt. Men det lär inte vara ett dåligt ställe att spela fotboll på. 10%. Mer blir det inte, då jag alltid har haft svårt för Pool.
***
Manchester City. Mannen som har fått allt han pekat på, Roberto Mancini, var ju ute i tidningarna härom veckan och sade att han saknade spelare(!). Jag skulle kunna vara den spelaren, alltså. Kan få hänga med bröderna Gallagher, vara utmanaren mot de röda djävlarna, tjäna hur mycket pengar som helst. Och så vidare. Vara framspelare till Aguero. Jag har haft ett gott öga till City länge. Men allt medan pengarna rasar in (och iväg igen), så har klubben blivit en av de främsta företrädarna för Modern Football. Och då är det inte så lockande längre. Men stålarna är bra, och som den moderna fotbollsspelare jag är skulle även jag kunna lockas. Å andra sidan så har moderna klubbar moderna arenor. Det är inte så himla kul. Vi har skrivit om det förr, och det blir lite Arsenal över det. 20% sannolikhet.
***
Manchester United. Och så har vi då storebror United. Klubben som aldrig byter tränare, men som alltid är bra. Har Sir Alex förmågan att krama ur ett par bra år ur mig, så som han gjorde med en annan åldrande svensk, för några år sedan? Kanske. Och med tanke på att jag är rena ungdomen jämfört med Giggs så skulle jag alltså till och med sänka medelåldern.
Självklart lockande med alla framgångar och man kan nästan boka minst en semifinal-biljett till CL. Plus en eller två titlar per år. Jag har svårt för Man U, men jag har också svårt att låta bli att imponeras när Ferguson slänger fram kontraktet. Sannolikheten blir typ 35%.
***
Halva ligan avklarad, halva återstår. Och där finns några riktigt lockande klubbar kvar. Mitt beslut är inte fattat, men det börjar bli trångt bland intresserade klubbar nu.

Inga kommentarer: