TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 23 september 2011

Pick n' choose #1

Vi inleder idag en liten fiktiv genomgång. Den baseras helt på att jag ponerar att jag är en såpass bra fotbollsspelare att jag kan välja och vraka bland klubbar. Det står mig helt fritt att välja var jag vill spela. Alla managers vill ha mig, jag kommer att få det kontrakt jag vill ha. Det enda jag vet är att det kommer att bli Premier League.
Genomgången kommer att delas in i 4 delar, med fem lag i varje. Det kommer att skrivas om fansen, tränarna, klubben, färgerna, arenorna, städerna, pengarna. Helt enkelt det som spelare har att ta hänsyn till när de väljer klubb. Eller; den gången de har lyxen att få välja och vraka.
Jag kommer säkert att trampa en och annan läsare på tårna, när jag skriver om deras klubb. Men sådan är verkligheten när man är så bra som jag är :)
***
Okej, Premier League-klubbar. Let's see what you got.
***
Arsenal. Okej, jag kommer att få komma till en riktig favoritstad. Det blir Champions League nästan varje säsong. Men, var är klubben på väg nu, egentligen? Känns lite skakigt. Fan, de skulle ha kommit med sitt bud för 10 år sedan. När man fortfarande spelade på Highbury. När Man kunde få dricka en pint med det gamla gardet. När Wenger var lite mindre grå. Sannolikhet för att jag skriver på? Ganska liten. Jag värderar den till 20%.
***
Aston Villa. Här känner jag att det finns chans att slå sig in. Jag kommer att få spela mycket, det är ett tacksamt läge när många stora namn har lämnat.
Jag har också chans att få spela derbyn mot West Brom, och förhoppningsvis ett till nästa år, ifall Birmingham tar sig upp. Men McLeish verkar inte så jäkla rolig. Jag har också en faiblesse för underdogsen. Hamnar jag i Villa? Nja, det är inte riktigt läge för mig att gå till en mittklubb. Å andra sidan finns historia, anor och traditioner i mängd. Skulle bedöma sannolikheten som lika stor att jag går till Gunners, alltså 20%.
***
Blackburn Rovers. Vi börjar med Ewood Park. Nu har jag inte fått möjlighet att spela där tidigare. Mend en känns inte så jäkla rolig. Jag skulle få chansen att spela med Martin Olsson, vilket ju kan vara ett plus. Och slänga käft med Gamst. Men det är väl det. Sannolikhet 3%. Alltså lika sannolikt som ett kvart i tre-ragg.
***
Bolton Wanderers. Reebok stadium? Nej, det var inte för detta som jag fastnade när jag blev anglofil. Å andra sidan tror jag att jag och Owen Coyle skulle funka fint ihop. En tränare som kör kortbrallor året om måste man ju älska. Fansen behöver dessutom en ny svensk att älska, en som inte drar till Turkiet så fort de stora stålarna blir större. Det är på något sätt fortfarande på riktigt med Bolton, stadion till trots. Bara att få chansen bredvid Kevin Davies gör mycket. Sannolikhet? Ja, 30%. Till största delen beroende på Davies och Coyle.
***
Chelsea. Villas-Boas slänger fram det fetaste kontrakt jag någonsin har sett. Han garanterar titlar år efter år. Han visar mig runt i de fashionabla delarna av huvudstaden. Allt glittrar så att jag nästan blir bländad.
Man har en stor och topptrimmad arena. Man har världsspelare på alla positioner, och pengarna tar aldrig slut (så länge Roman tycker att det är roligt).
Ett på vissa positioner lite åldersdigert lag, kanske. En stämning som har försämrats i takt med att biljettpriserna gått upp. Men en stor fanskara och London är London. Jag kan tänka mig det här. Men då skall fan pengarna vara de rätta. 40%.
***
Vi går vidare längs smörgåsbordet, om några dagar. Jag får se var jag hamnar tillslut. Jag har förstås mina aningar, men vill inte avslöja något ännu.

Inga kommentarer: