TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 28 september 2011

Kejsarens nya kläder?

Vad hände där? Har vi lurats att tro att något är bättre än vad det är, och har Premier League blivit en skyddad verkstad? Svårt att säga men vi såg något ganska illavarslande igår, och det handlade om båda Manchester-klubbarna. They both took hell of a beating.

Vi börjar med United mot FC Basel. Jag var inne på en spelsajt innan matchen. Man letar ju alltid de höga oddsen som kan gå in. Jag hittade och negligerade Basel till 14 gånger pengarna. Oavgjort låg, har jag för mig på 8. Där någonstans hamnar det väl, att United tappar en sådan poäng en gång av kanske 10. Vad liveoddsen var när Welbeck hade givit Man U ledningen med 2-0 vet jag inte. Men den som satte en tia på oavgjort kan säkert ta lite ledigt ett par dagar. Ingen såg det komma.
Ferguson tuggade mer tuggummi än någonsin tidigare. Var inte så röd i ansiktet som jag trodde, snarare blek som om han hade sett ett spöke. Och spöket hette Frei.
Så som matchen utvecklades så skall United vara glada över poängen. Och att Basels högerback tappade markering i sista minuten. Att det var Nani som slog inlägget till kvitteringen känns bara rimligt. Han har varit strålande den här säsongen, hittills.

Mancini och hans City reste till München för att ta sig an Bayern. Det kändes som ett gigant-möte inför. Det framstod som jättens lek med dvärgen, efteråt. Och med tanke på Tevez strejk så undrar jag ifall inte City reste hem en man kort. Det verkar vara en otrolig soppa som utspelar sig mellan Mancini och Tevez. Efter igår kan jag inte se att någon klubb kommer att vilja plocka in Tevez. Vad återstår? Hem till Argentina. Eller möjligen ett superkontrakt i, säg, Oman eller Saudiarabien.
Om vi tittar till spelet så var det Bayern som stod för det. City fick sig en omgång och lektion. Gomez satte bollarna som Citys försvar misslyckades med att rensa undan. Och Joe Hart skällde ut sina försvarare så att det ekade. Men vi kan nog konstatera att City har en bit att vandra. Å andra sidan har Mancini inlett något, och jag tror att City kan studsa tillbaka från det här.

Var detta ett trendbrott? Nja, vi skall nog vänta lite med domedagsprofetiorna. Men det var ett litet tecken om att Premier League-lagen kan ha tappat i slagkraft.
För några år sedan var det de som regerade i CL. Stirrade man sig blind på sin egen glans? Lät man Tyskland och Spanien dra ikapp och förbi? När gruppspelet är avklarat så vet vi. Men jag tror att det sitter två tränare i Manchester idag, som kliar sig i huvudet och undrar vad som hände. Man bör hitta ett svar och en lösning snarast. Jag tror att Ferguson är närmast det.

Inga kommentarer: