TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

söndag 11 september 2011

Nothing changes. Everything is new.













Det är ju så. Vissa saker består, andra är nya. Manchester City, till exempel. Där är det mycket nytt, och mycket bra. Jag skrev igår att ifall de lyckas hålla Aguero hel och frisk hela året, då tar de hem ligan. Och sedan går förstås de röda från samma stad och tvålar till Bolton borta med 5-0. Det var som om man hörde mina spådomar, där i Uniteds omklädningsrum. Vi minns ju också i våras när först City spelade hem en titel för första gången på jättelänge, och United senare samma dag spikar upp sin 19:e ligatitel på prisväggen.

Men något som aldrig förändras är Wayne Rooney. Eller vänta nu, det gör han ju visst. Nytt hår och en frisyr att snacka om. Styrkan verkar i alla fall ha bibehållits med tanke på det hattrick han dunkade in igår. 3 mål i samma match för andra matchen på raken.

Och i Tottenham då? Nytt och gammalt, förstås. Det var ju gårdagens melodi. Adebayor fick göra det han är bäst på; mål. Framspelad av ännu en ny bekantskap för Spurs; Scott Parker. Och så visade Defoe att inget förändras, när han fastställde slutresultatet med 2-0. Ett mål som han har gjort säkert femtio gånger tidigare. Där, förresten, har vi en stor nyckel till Tottenhams eventuella framgång i år; en anfallare som fungerar. Och då gärna Jermaine Defoe.

Och så börjar man så smått ana att Liverpool kan vara på gång i år. Men tji fick man. Lär av historien från ifjol. Stoke tvålade dit dem med 1-0.

Arsenal och allt det nya där tog en viktig seger med 1-0 hemma mot Swansea. Jag lyckades bara se en kvart av den tillställningen, men jag förstod att Arteta gjorde en finfin debut. Någon sade att de enda tänkbara ersättarna för Fabregas också de spelar i Barcelona. Må så vara, men jag tror att Arteta och Benayoun kan göra stor nytta på Emirates.

Everton och Aston Villa delade på poängen. 2-2 i en match som i alla fall jag kommer att minnas för Stilian Petrovs kvittering till 1-1. Ett riktigt fint skott, som skruvade sig in.

Och Chelsea tog en typisk seger borta mot Sunderland. 1-2 slutade matchen och den klack som Sturridge bjöd på var riktigt elegant.

Många fina matcher igår, och snygga mål fick vi se. Jag hade dock helst varit på besök i andraligan, där ju West Ham slog Portsmouth med 4-3 hemma på (Före detta, men jag kommer aldrig sluta skriva det. Kom ihåg rubriken.) Upton Park.

Allt är nytt, inget förändras. Jag tror att de båda Manchester-klubbarna bäst målar upp den bilden för er.

Inga kommentarer: