TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 15 maj 2012

Grattis Di Canio - Bäst efter en säsong

Image text here

Paulo Di Canio har skapat rubriker genom åren. Den frispråkiga och spontana italienaren har aldrig hycklat om någonting. Tvärtom. Han har alltid stått upp för sina ideal och åsikter även ifall hela mediadrevet varit honom rakt uppe i ansiktet. Att ha samma cirkus på sig då det kommer till positiva händelser är Di Canio inte van vid. 

 Då LMA (League Managers' Association) idag meddelade att italienaren vunnit utmärkelsen "Årets manager" i League Two så mottogs det av en lättare rodnad och med ett generat; "-Oj, det trodde jag aldrig." Första säsongen som manager, någonsin, så kammade Di Canio ihop fullpott. Före garvade kandidater som Martin Ling, Mark Yates och Graham Turner. Han tog Swindon upp i seriesystemet och gjorde det med en revolutionerande ny spelidé och attityd. Swindon älskar sin italienare. Klubbens ordförande Jeremy Wray säger till den lokala tidningen, Swindon Advertiser idag; "-Ett enastående arbete av en enastående människa och manager. Di Canio är toppklass på många plan men jag förväntar mig också mer ifrån honom. Varken jag eller klubben är mätt på framgångar. Jag vill se en uppflyttning även nästa år och året efter det." Di Canio gillar sådana ifrågasättanden. Italienaren svarade omgående i den lokala radiostationen; "-Jag är inte i England för att växa till mossa. Jag är här för att vinna. Allt." 

I Sverige hade den personligheten förkastats. Ett brott mot Jantelagen. TLC anser att vi kommit längre än så. I modern tid vidgar man mer än bara sina vyer.
Ta för dig och gör det med finess men även med ödmjukhet. 
Di Canio vet hur man lyckas. Han kan även göra det med en ödmjuk sida. En sida som mediadrevet valt att sortera bort. "Jag mot världen och jag vinner". Det går inte att göra annat än att älska en sådan attityd.
Grattis Di Canio, du är värd priset varje dag i veckan.

Inga kommentarer: