TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 25 maj 2012

Tony Cottee - Hammers legend

West Hams bästa tabellplacering någonsin kom säsongen 1985/86 då man slutade på en tredje plats i dåvarande First Division (dagens Premier League).
Mannen bakom The Hammers lysande prestation hette Tony Cottee. Den då 20-årige anfallaren hade spelat i två säsonger för klubben och var både skoningslös och målfarlig. Efter att ha nätat i en match mot Coventry så hamnade han i tumult med en Coventry-spelare. Spelaren höll fast Tony Cottee och skällde ut honom för en målgest han hade gjort. Cottee replikerade snabbt; "Ok, jag fattar det som att du är klar nu. Jag har inte lyssnat på något av det du sagt till mig. Det jag mot all förmodan har hört kommer jag snabbt att glömma men om du inte släpper taget om mina armar på direkten så kommer du aldrig glömma vad jag strax kommer att göra med dig..."
Att Tony Cottee hade humör behöver TLC inte berätta. Ni förstår själva. Humöret var dock inget hinder för målproduktionen under säsongen. 20 mål blev en starkt bidragande orsak till West Hams bästa placering någonsin. Som tack för detta blev Cottee utsedd till ligans bästa unga spelare. Ironisk nog avslutade denna Hammers-produkt karriären i Millwall. Då var han inga 20 år längre utan istället 36. En skribent för Millwalls fanzine "The Lion Roars" intervjuade Cottee vid ett tillfälle och ställde frågan; "Ser du Millwall som en bättre klubb än West Ham?" Cottee ställde en snabb motfråga och svarade ironiskt; "-Tror du att jag kommer att vinna pris som ligans bästa unga spelare en andra gång?"
Ridå, sa Bill. Touch Down, sa Bull.

Inga kommentarer: