TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 24 mars 2009

Antingen eller!

En smarrig pasta med köttfärs, bacon och chorizobitar fick bli middag. Detta sköljdes ner med ett glas rött och tankarna for ner till Italien. Jag har tänkt på svenska spelare som lirat i stövellandet genom tiderna. I synnerhet de som gjort det i modern tid.
Stefan Schwartz, Klas Ingesson, Martin Dahlin, Jesper Blomqvist, Andreas Andersson och Glenn Hysén är de spelare jag kommer på i nuläget som har spelat både i den italienska och den engelska ligan. Några av dem gjorde det riktigt bra medan andra blev en skugga av sitt forna jag. Sedan har vi de som vigt sin karriär för Italien och andra länder i södra Europa.. Glenn Strömberg exempelvis var Mister Atalanta och älskad och hyllad än i dag. Kenneth Andersson harvade runt i bånkegäng som Bari och Bologna för att PK-värvas av Svennis till dåtidens giganter Lazio. Daniel Andersson gjorde tillsammans med Yksel Osmanovski ett antal säsonger i mediokra italienska klubbar för att komma hem till Allsvenskan som överskattade medelmåttor. Och så har vi ju Zlatan då. Rosengårds-sagan som trotsade alla klassklyftor och öppnade vägen för invandrarungdomar runt om i landet. Ajax och Juventus fick smaka på hans fotbollskunnande. Vidare gick resan till Inter och nu stod det att läsa igår att klubben kan tänka sig att sälja honom för det rätta priset.
Vad vill jag med detta då? Jo frågan som gnagt i mig är ifall dessa italiensvenskar skulle passa in i det engelska samhället och med fotbollen.
Glenn Strömberg känns alldeles för mycket italiano för att passa in i England. Under sin karriär var han duktig och förmodligen var även den italienska fotbollen bättre än den engelska vid den tidpunkten, men jag har svårt att se honom i en engelsk klubb.
Zlatan får vara hur bra han vill. Personligen har jag aldrig gillat honom och jag har svårt att se honom i en engelsk klubb. Skulle det vara så att det händer blir det ju naturligtvis någon av de fyra stora då ingen annan klubb har råd med den övergångssumma han lär kosta. Hade Liverpool en gång i tiden Crouch så hade de kunnat ha Zlatan förvisso. Men en del saker passar helt enkelt inte in. Antingen eller.
Var började detta svammlet? Jo, efter att jag nämnde pasta, vin och Italien.
En halvrap senare var jag tillbaka i verkligheten och noterar att den italienska managern Roberto Di Matteo coachar sitt MK Dons hemma mot Crewe ikväll.
Jag hoppas stenhårt på en tvåa i den matchen.
Inget ont mot Di Matteo, honom respekterade jag stort under sin tid i Chelsea. Likaså hans landsmän Zola och Vialli. Gudomliga fotbollsspelare. De spelade i England och passade in där.
Antingen eller som sagt.

Inga kommentarer: