TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 3 mars 2009

Championship ur mina ögon sett!


Saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig.
Sådant som sett givet ut har till slut vänt på sig och falerat.
Att ta ut saker i förskott är farligt och kan lätt bli ett bett i svansen.
Undra om topplagen i The Championship känner det nu.
Det som såg så säkert ut för bara någon månad sedan har nu förvandlats till ett flåsande i nacken från motståndarna.En sann och bitter verklighet som lär fortsätta till slutomgångarna.

Då Wolves och Birmingham vikt ner sig så har istället lag som Bristol City, Preston, Sheffield United och QPR ryckt upp sig samtidigt som Reading ligger på en farlig tredjeplats, redo att huga toppduon i hälarna så fort chans ges.
Att kalla det för ett getingbo är inte att överdriva. Tvärtom.
Alla plockar skalper av alla. Ingen nåd ges överhuvudtaget och att lyckas få in The Championships matcher på Stryktipset måste vara svårare än att sälja sand i Sahara.
Samtliga lag på play-off plats och ovanför är inte bara anrika och traditionellt erkända lag, man är dessutom sådana lag som jag personligen hade sett i Premier League.
Detta blir svårt.

Reading har jag visserligen inte mycket till övers för. Fråga mig inte varför. Det bara är så.
Och trots att jag sett QPR live, gillar dess arena Loftus Road och stämningen kring klubben så fastnade dem inte riktigt i mitt hjärta.
Däremot hyser jag känslor för både Sheffield United och Bristol City.
Detta kan ju bero på att de bägges rivaler är blåvitrandiga.
Kanske även därför jag inte riktigt fick hjärtefäste för QPR?

Wolves skall upp. Dem lär göra det också trots svackan på senare tid.
Tradition och kultur skall gå före. Sådan är jag.
Även Birmingham skall spela i högsta divisionen. Derby nästa säsong mot Villa så att Englands näst största stad kan få ett vettigt derby.

Ooops, glömde visst ett lag.
Cardiff City. Wales Stolthet.
Ett varnande finger höjs.
Dem hade jag mer än gärna sett ta ett kliv upp i högsta ligan.

Men det är ju bara mina personliga åsikter!

Inga kommentarer: