TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 4 juli 2009

Brittsommar på sommaren

Nyss hemkommen efter en semestervecka på Cypern så förundras jag fortfarande över turismen på ön.
Engelsmännen dominerar inlaget på ön och överallt finns engelska pubar och resturanger.
Överallt hör man engelska talas och frukosten på hotellen är nästan alltid utslutande engelsk med vita bönor,bacon,stekt ägg och korv.

Någonstans läste jag att det varje sommar finns mellan 6 till 9 miljoner semestrande britter runt omkring Medelhavets stränder. En population likt hela Sverige breder med andra ord ut sig och låter kolonialarvet övergå till en annan sort av besittning.

Men alla engelsmän, de resterande omkring 50 miljonerna som finns, vart är dem?

Hemma i England givetvis. Under ett samtal med en Manchesterbo så fick jag berättat för mig att de "fattigare" engelsmännen vallfärdar till kusterna. Nordsjön, Irländska Sjön och Engelska Kanalen. Semester och badorter som Torquay och Blackpool får sina hotell och campingplateser överfyllda under sommaren. Och billigt är det inte heller. 600 pund för tre nätter på ett dubbelrum på hotell i Blackpool. Alltså får man punga ut motsvarande 7800:- svenska kronor för en superweekend på hemmaplan.

Och min fråga kvarstår; vart finns de "fattiga" britterna sommartid?

Inga kommentarer: