TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 18 juli 2009

Upp och ner i Manchester

Säga vad man vill om Manchester Uniteds skrytbygge.
Supportrar ifrån hela världens hörn och kanter och delvis galjonsfiguren för den moderna fotbollen. Det är kyla, intetsägande och plastigt. Nittio minuter på Old Trafford är som vilket tv-program som helst. Men på något sätt finns värme.
En homogen sammanhållning som närmare kan liknas med en solid familj.
Nu snackar jag inte om livet på Old Trafford eller inom familjen Glazer.
Det är lagbygget United jag menar.

Jag har aldrig gillat klubben och lär aldrig komma att göra det heller.
Den är för stor för mig, så opersonlig och står för så mycket som jag är emot.
Men jag respekterar den och det mycket.

Klubben har skolat superstjärnor och har tillskillnad från sina konkurrenter i ligan inte spenderat hälften så mycket på nyförvärv.
Detta koncept skall Sir Alex ha all cred för. Han har under sin tid skapat struktur och balans i klubben. En sammanhållning, visserligen med stenhård disciplin, som har format United till det topplag, rättare sagt världslag man är idag.

Ingenting av det jag skrivit om här ovanför kan jag hitta hos Uniteds stadskonkurrenter City.
Det tar emot.

Jag har alltid gillat City. Folkets lag i Manchester som alltid varit i skymundan av storebror United. En underdog med attityd. Minns de dagar då Oasis-bröderna ägde delar av klubben. City kom närmare mitt hjärta då.
Idag är det annorlunda. Det är en förändring värre än den som Roman bidrog med till Chelsea då det hela spårade ur i början av seklet.
Det är alldeles för komersiellt.

Chelsea fixade visserligen detta.
Jag tror inte att City kommer göra det.
Chelsea kunde identifiera och profilera sig med Lampard och Terry.
Vad har City att komma med?
Abu Dhabi-araben har inhandlat spelare för flera miljarder. Han har lagt bud på fler.
Hur meriterad och namnkänd truppen än är så finner jag ingen balans, struktur och lagbygge i City. Hughes kommer inte klara av att arbeta med alla dessa superstjärnor.

Den dag han mot all förmodan lär göra det så kan man säkerligen få se ett City som utmanar "The Big 4". Inte innan dess. Det kvittar hur många Robinho, Tevez och Adebayor man köper in.
Ett lagbygge skall vara byggt på harmoni,trygghet och struktur.
Detta saknas i City men finns hos United.
Det är därför United är bäst i världen.

1 kommentar:

Lugna Dalom sa...

De platser City har ersatt är platser där det inte funnits vettiga alternativ på evigheter. Dem har inte haft en fungerande anfall sen Anelka lämnade. Om du däremot tar en titt på resten av lagbygget hittar dels egna akademi spelare som Richards, Ireland, Johnson, Chinedum Onuoha som alla är givna i truppen, och ett smart nyförvärv i G. Barry. Tycker du är fel ute att jämföra oss med Chelsea... redan. Jag är kluven inför detta. Samtidigt som jag
inte gillar utvecklingen i city så är jag glad att äntligen ha ett lag som på pappret åtminstone ska kunna skrämma många lag i PL.