TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 21 februari 2012

Talangen som försvann

Hans gamla lagkamrater firar framgångar i Premier League. Det enda Josh Walker firar idag är hans 23:e födelsedag. Newcastlesonen som till vardags är utlånad från Waford till Scunthorpe gick inte samma framgångsrika väg som sina kompisar då han slussades upp ifrån Middlesbroughs akademi. Somliga säger att Walker blommade ut för tidigt, hade sin formtopp 2004 då Middlesbrough vann FA Youth Cup men inte lyckades ta det stora klivet som vännerna Stewart Downing, Adam Johnson, David Wheater, Lee Cattermole, Stuart Parnaby, Jonathan Franks och James Morrison. Dåvarande managern Gordon Strachan såg Walker som ett nödvändigt ont med åren och tvingades plocka in honom i truppen då skadeläget var som störst. Åtta matcher på fyra år och utlåningar till Bournemouth, Aberdeen, Northampton och Rotherham. Det klickade dock aldrig riktigt någonstans. I Northampton och Rotherham fick den förre U20-landslagsmannen kontinuerlig speltid men från sin roll som central och offensiv mittfältare så krävdes det mer än bara en handfull mål. 
2010 skrev Walker på ett tvåårskontrakt med Watford. På Vicarage Road fortsatte motgångarna. Då ledningen tröttnade och satte upp Walker på utlåningslistan så sa han till klubbens hemsida; "Jag är besviken på mig själv. Jag förväntade mig mer av mig än det jag har presterat." Det var många som hade gjort detta genom åren. Flyttlasset gick vidare, två sejourer i Stevenage, ännu en veva i Northampton. 2012 inleddes i Scunthorpe. Mål i första matchen. Vänder det nu för Walker? Kan ett nytt skott på den vissnade blomman ha spruckit ut? Det hade väl isåfall varit den bästa födelsedagspresenten för dagens 23-åring.

Inga kommentarer: