TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

måndag 6 februari 2012

The going gets tough. Do Rangers get going?

I helgen åkte Glasgow Rangers ur skotska cupen, sedan man förlorat mot Dundee med 0-2, hemma på Ibrox. Men det är bara en viskning, jämfört med det berg av problem som klubben har. I alla fall om vi skall tro på ägaren Craig Whyte. Han säger att klubben går mot sin "tuffaste tid någonsin", nu när man har skatteverket efter sig, och rättsliga processer som kan sluta med att Rangers tvingas betala upp mot 50 miljoner pund.
Situationen är svår, inget snack om den saken. Så svår att manager Ally McCoist härom dagen sade att ekonomin, och Rangers existens är mer viktig än resultaten, just nu. Han får alltså medhåll av ägaren Whyte.

Craig Whyte sade sig ha en plan, ifall domen går emot Rangers. Men han ville inte avslöja vad den planen var, vilka detaljer den innehöll. "Jag håller på mina kort i nuläget. Ally McCoist och jag arbetar väldigt tätt ihop. Och ifall den dagen kommer då vi måste vidta åtgärder, då blir han den förste som får veta.", sade Whyte.
Han fortsatte: "Men kom ihåg; så här har det varit från den dag jag köpte klubben. Jag visste riskerna. Men jag har hela tiden haft ett långsiktigt tänk med detta.".

Vi får se vad som händer. Men klart är att Glasgow Rangers går igenom ett stålbad som förening. Och det riskerar alltså att bli värre, ifall man förlorar målet mot skatteverket. Till detta kommer, med svenska ögon sett, en affär med GAIS där Rangers inte vill betala det utbildningsbidrag som den svenska föreningen säger sig ha rätt till, i samband med att mittfältaren Mervan Celik blev klar för skottarna. En olycka kommer sällan ensam. Men tur och otur skall träffa ett väl förberett sinne, brukar man också säga...

Inga kommentarer: