TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 24 februari 2012

Krigszon Manchester

Manchester United tog sig vidare i Europa League efter en sammanlagd seger med 3-2 över Ajax. Gårdagen i på Old Trafford och runt arenan präglades dock av holländsk jargong. Matchen som gästerna vann med 2-1 inleddes med en pubattack på Binary Bar i stadsdelen Castlefield. "Holländarna var överallt, de var helt galna." Ägaren till puben, Mike Kumer, säger idag till Manchester Evening News; "-Hela min pub som jag köpte för en vecka sedan är sönderslagen. Bord, stolar. Allt. Jag är helt förkrossad."
Uppemot 1,500 Ajax-anhängare hade samlats på Shambles Square och polisen hade fullt upp. 10 gripanden av supportrar som kastade rökbomber och slogs med förbipasserande engelsmän. En polisman sade strax innan matchen skulle börja; "-Jag har aldrig varit med om något värre. Hela dagen har känts som ett krig. Staden har varit en krigszon idag." 
En Manchester United-supporter som blödande intervjuades av en holländsk journalist svarade ironiskt på det hela; "-Hur jag mår? Ungefär likadant som Europa mådde då vi härjade där på 1980-talet. Nu kommer hämnden."
Första matchen klubbarna emellan i Amsterdam var även den hetsig. Relationen mellan engelska och holländska supportrar har tidigare inte varit den bästa. Det ser inte ut att bli ändring på det heller.

Inga kommentarer: