TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 8 januari 2013

Di Canio tar på sig spenderbrallorna

Paulo Di Canio skyr inga medel när det gäller att ta Swindon till toppen. När klubbens nya ordförande, sir William Patey, gav beskedet att det inte finns pengar att värva spelare för beslutade sig den hetlevrade italienaren för att helt enkelt ta pengarna ur egen ficka. 

Di Canio säger själv att beloppet ligger någonstans i trakten kring 20 - 30000 pund, och kommer, om allt går i lås, att gälla tre inlånade spelare vars kontrakt är på upphällningen. 

Det är inte första gången tränaren är kontroversiell vad gäller värvningar; då swindons förre ordförande gav Di Canio fria tyglar vad gällde spelare kontrakterades det så många att klubben fanns ha brutit mot FA's fair play-regler, och klubben placerades under transferembargo i en månad. 
Satsningen lönade sig dock, och klubben avancerade till league one redan första året Di Canio stod vid rodret.  
De fria tyglarna drogs dock in omgående då Patey tog över som ordförande; han hade inte för avsikt att bekosta ett till direktavancemang. 
Men det budgeterade kopplet verkar alltså inte hålla Di Canio tillbaka, som säger till BBC att:
"-jag lägger till mina egna pengar för att vi ska kunna behålla spelarna så länge som möjligt, för att jag bryr mig och jag vill att vi ska vinna. Det är min fasta övertygelse att vi har mycket större vinstchanser med dom, än utan." 
"-jag kommer inte börja sälja mina fastigheter i Italien för att bekosta spelarna, men jag vill verkligen behålla dom. När jag dör kommer jag ha lite mindre pengar, men jag kommer å andra sidan ha segrat som tränare! Och med tanke på hur mycket pengar jag lagt på försvarsadvokater genom åren kan ni ju föreställa er vad jag är villig att betala för mina spelare..."

Inga kommentarer: