TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

måndag 21 januari 2013

Insändaren: "Welcome to Trouble Town"

Dagens insändare berättar för oss om hur vilt det gick till på engelska fotbollsarenor under 1980-talet. Signaturen Manc Blue var på plats då Portmouth gästade Manchester City i en stökig tillställning säsongen 1988/89
***
Jag åkte med mina bröder kontinuerligt på engelska matcher under 1980-talet. Kryssningar till Harwich, flyg till London och ibland även buss hela vägen från Sverige ner genom Europa och från Calais till Dover. På denna tiden var ståplatsen levande, fulla läktare och ovårdat språk som hade fått dagens PK-expertis att tappa öronen. Våldsamt var det också. Den stökigaste matchen jag kan minnas var säsongen 88/89. Jag och min yngre broder lämnade storebror i London så att han kunde shoppa. Jag har alltid varit Manchester City och det är även min yngre bror. Vi tog tåg upp till matchen mellan City och Portsmouth och det började oroligt redan på tåget där ett gäng Pompey trakasserade samtliga medresenärer och vägrade visa biljett, något jag fortfarande inte tror att de hade. De hoppade av en station innan Manchester och vi andades ut.
Väl framme i textilstaden satte vi oss på första bästa pub. Hälften så billigt som i London och det blev mer än en Ale...
Då matchen sparkade igång hade vi fått bra platser inne på Maine Road. Vill minnas att vi betalade 8 pund för ståplats på långsidan och hade god sikt. Bra stämning under hela matchen  I halvtid gick stora delar av hemmaklacken. Det gjorde även Pompeys följe. Vi stod rätt nära Pompey-.sektionen och jag kände igen samma ansikten som var på tåget. Dessa var på väg ut. Brorsan var stensäker; "-Nu skall dom ut och puckla på varandra." Mycket riktigt. Ett stort vrål och rallarslagsmål utanför arenan. Gubben bredvid oss fattade att vi var turister, log och sa med ett ärrat ansikte; "Welcome to Manchester. Trouble town"
Ja, trouble fick Pompey erfara även på plan. Seger till The Citizens med 4-1 var en av många segrar den säsongen som gjorde att de himmelsblå kom tvåa och gick upp i First Division. På hemresan till London såg vi inga Pompey-grabbar på tåget. Däremot lyste kvällsmörkret upp av polissirenernas ljus. Det var en stökig afton i Trouble Town.
Hälsningar
Manc Blue

Inga kommentarer: