TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

tisdag 22 januari 2013

Shaun Derry lever drömmen

35- årige mittfältsgiganten Shaun Derry gör just nu allt för att kriga sitt QPR kvar i Premier League. Han, om någon, vet värdet av att spela i den högsta serien. Han har nämligen spelat i alla de fyra högsta engelska divisionerna. I en intervju med The Telegraph berättar den sympatiske silverräven om en annorlunda karriär.

- Eftersom jag spelat i alla ligor så betyder det här allt för mig. Jag minns hur det i Notts County. Man gick upp halv 6 på morgonen, satte sig på bussen till Plymouth och käkade vita bönor på en toast. Man spelade 1-1 och åkte hem samma kväll. Det var de längsta dagarna i mitt liv.



Livet i de lägre divisionerna var tufft men hade också en och annan fin ingrediens. Till exempel gemenskapen.

-  Jag älskade gemenskapen bland grabbarna i League 1 och League 2. Den finns inte här - och då menar jag inte hara i QPR utan i Premier League.

Lönen är också en annan i den högsta serien. Många spelare köper lyxbilar eller dyra klockor. Shaun lyfter fram en annan aspekt.

- Vi är otroligt lyckligt lottade som tjänar så bra. Vi kan spendera 150 pund på en utekväll utan att det gör ont. I Notts County hade man 20 pund på fickan när man gick ut på krogen och det räckte gott till en kul kväll som rundades av med en påse chips i soffan.

Pengars värde lärde han sig förstå redan som barn. Familjen var inte förmögna - Shauns far var lastbilschaufför.

- Vi svalt inte, men jag minns hur mycket mina föräldrar fick offra för min fotboll. Vi åkte aldrig på utlandssemester utan åkte till Blackpool eller Wales om somrarna.

Shauns fru Jo är sångerska och paret har en son på 5 år. När det vankas familjesemester åker man till Comosjön. Den problemfria uppväxt som sonen får är inte helt enkel att förhålla sig till för en klassresenär som Shaun Derry.

- Jag funderar mycket på hur jag ska få honom att arbeta hårt i livet, ha det där drivet som fattiga barn i Södra London har. Det är svårt att prata med en fem-åring om sådant men jag försöker förklara för honom att han måste förtjäna sin iPad, till exempel.

Många spelares karriärer är så gott som över vid 35 men i Derrys fall så har han snarare blommat upp på äldre dagar - särskilt nu sedan Harry Redknapp tog över som manager. Han har fått allt mer speltid på slutet.

- Ärligt talat så har jag aldrig känt mig i bättre form. Det finns en åldersrasism bland spelare som jag ogillar. Kolla bara på Ryan Giggs - han är 39!

QPR har onekligen en tuff resa framför sig om man ska klara kontraktet i Premier League. Och inte blir det bättre av att man är i färd med att sälja stjärnan Djibril Cissé. Något som dock inte bara är negativt i Shauns ögon. I så fall måste nämligen någon annan ta över ansvaret för musiken i omklädningsrummet.

- Djibril gillar R'n'B och det är en hög med skit. Jag gillar rockband som Stone Roses och Kings of Leon, skrattar han.

Inga kommentarer: