TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 19 januari 2013

Tippa med TLC

Beklagar att förra veckans tipsförslag kom in så sent. Började skriva tidigt men var tvungen att lösa ett par andra saker och hann inte hem förrän 15:30. Texten var då till 75% klar och då fick jag välja mellan att hoppa över eller publicera precis innan matchstart. Jag valde alternativ två vilket tydligen inte passade alla.....
Tipsförslaget levereras punktligt nio av tio veckor men så fort det uteblir eller blir försent publicerat kommer det massa gnälliga kommentarer. Varför kan ni inte skriva och tycka till de veckor som Tippa med TLC kommer ut i god tid före spelstoppet istället?

Förra veckan kunde man iallafall glädjas åt tvåorna på Southampton och Watford. Singeltvåan på Birmingham såg länge ut att sitta men tyvärr släppte man in 1-1 i 93:e.... Irriterande!

Denna vecka tror jag på poäng för Bolton, efterlängtad seger för Wolves och på kryss i match 9.

Sen kan det vara bra att ha i tankarna att vädret i England inte är speciellt bta för tillfället och att det finns risk att några matcher kommer att lottas. Lämna in så sent som möjligt är mitt råd.

Som det ser ut nu är det främst match 11 och 13 som löper risk att ställas in.

1 Liverpool-Norwich    1
Liverpool har sett allt bättre ut på slutet och även fått lite fart på målskyttet. Nye Sturridge startar troligtvis. Gästerna har tappat formen helt och jag tror de får det jobbigt idag. Etta.
2 Manchester C-Fulham    1
City behöver tre poäng för att hänga på toppen. Aguero & Nasri återkommer medan Yaya Touré saknas. Kompany spelar trots utvisningen senast. Fulham kommer till spel med ordinarie lag men ska inte räcka till här. Etta.
3 Newcastle-Reading    1
Viktig match för båda lagen. Börjar ljusna för hemmalaget, Ameobi åter efter avstängning, viktige Taylor skadefri och Cabaye kan starta för första gången på länge. Reading hade flyt sist som vann mot WBA och det stärker laget. Dock så är bortaspelet uselt och i grunden är det stor klasskillnad mellan lagen. Jag spikar ettan.
4 Swansea-Stoke    1x2
Klurig match. Hemmalaget har matchats hårt på slutet och kanske kommer en reaktion på det snart. Stoke har släppt in en hel del mål på slutet så jag tror man täpper till bakåt först och främst. Alla tecken.
5 West Ham-Queens PR    1x2
Ingen vidare form för hemmalaget. McCartney och Carroll skadade. QPR har fått ordning på försvarsspelet och här debuterar troligen nye anfallaren Remy. Öppen match, jag helgarderar.
6 Wigan-Sunderland    1  2
Klurig match mellan två lag som inte gör jättemycket mål. Ramis och Alcaraz skadade i hemmalaget. Nyförvärven Espinoza och Henriquez kan starta. Sunderland har sett bättre ut på slutet men här saknas ev bäste målskytten Fletcher pga sjukdom. Jämn match att vänta men jag tror att något av lagen avgör, 1 2.
7 Crystal P-Bolton    x2
Palace har tappat formen, bara en seger på sju senaste. Zaha saknas ev pga skada. Jag har en känsla av att Bolton är på g, nye Davies kan debutera och ev återkommer Holden efter ett långt skadeuppehåll. Jag chansar lite och kör på x2.
8 Millwall-Burnley    1  2
Millwall är svårbedömda, topprestationer blandas med plattmatcher. Tyson ny på lån från Derby. Burnley har vunnit tre av fyra senaste men saknar troligtvis sin skyttekung Austin även i dag. Öppen match, många chanser och mycket mål tror jag på. 1 2 får det bli.
9 Birmingham-Brighton    x
Match mellan två kryssglada lag. Lite småskador i bägge lagen. Har en känsla av att båda lagen är rätt nöjda med X. Båda matcherna förra säsongen slutade dessutom oavgjort. Jag chansar och kör krysset ogarderat.
10 Blackburn-Charlton    1x    M
Appletons första match som manager för Blackburn. Laget har spelat upp sig på slutet men har ett par småskadade spelare. Gästerna från London är välorganiserade och svårspelade men jag tror inte de fixar mer än en poäng mot ett taggat hemmalag. 1x.
11 Peterborough-Hull    2
Hemmalaget låter troligtvis inlånade duon Wootton och Petrucci debutera. Viktige Tomlin avstängd. Hull har bäste målskytten Aluko skadad och Elmohamady har återvänt till Sunderland. MV Stockdale inlånad från Fulham. Jag ser gästerna som ett klart bättre lag och deras spelstil passar extra bra på bortaplan. Tvåa.
12 Sheffield W-Wolverhampton    2
Wednesday har det jobbigt i botten och hemmaspelet är inte bra. Wolves har sparkat Solbakken och jag tror att ett enklare och mer direkt spel som nya managern Saunders förespråkar kommer få laget att avancera i tabellen. Trots att man har en del skador så tror jag på vinst på Hillsborough, en arena där man har fö har väldigt bra statistik. Tvåa.
13 Watford-Huddersfield    1x2
Klurig match där jag tycker att hemmalaget blivit alltför stor favorit. Gästerna är inte så pjåkiga och anfallsduon Beckford och Vaughan kan ställa till det för alla lag. Jag chansar och tar med alla tecken.

Topptipset: 1, 1, 1, 1x, 1x, 1 2, 1x2 och 1 2.

Trevlig helg!

3 kommentarer:

Dennis sa...

Skall jag vara ärlig så är TLC:s tipsförslag de mest intressanta och bästa på nätet. Ta det inte personligt. Kritik är bra och utvecklande. Folk liksom jag vill bara kunna få ta del utav tipsförslagen i lugn och ro några timmar innan matchstart. Sug åt dig utav det. Fortsätt med tippandet, jag och mina kollegor på jobbet följer Tippa med TLC varje helg.

Anonym sa...

Jag håller med Dennis i hans förklaring. I övrigt måste jag erkänna att din rad ser på pricken likadan ut som min egen. Vi håller tummarna då :)

Mats

Huckerby sa...

Tack ska ni ha för kommentarerna!
Kanske inte ska vara så känslig :)

Målet är ju att raden ska finnas här på bloggen senast 12:00 så man har tid att få klart sin rad och kanske få lite hjälp av något av mina drag.

Lycka till grabbar!