TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 26 november 2011

Kulturmördare och mainstream-beteende

Mainstreamkulturen inom fotbollen är densamma som i övriga samhället. Gilla det som majoriteten gillar och ställ dig i deras led. Ungefär så resonerade två unga män från en ort i mellan-Sverige då de för en månad sedan åkte till Manchester för att titta på stadens röda lag. Paketresa. Ni vet, boende,flyg och matchbiljett. Tre dagar. Åtta papp. Hotell nära Old Trafford och turistutstyrsel från det att de satte fötterna på flyget från Arlanda. Duon besökte klubbshopen direkt. Handlade souvenirer för att kunna klä sig som julgranar från topp till tå. Lunch, middag och övriga måltider inmundigades på de större snabbmatsrestaurangerna eftersom "vi vet ju alla att britter inte har någon matkultur". Detsamma gällde pubarna de besökte. Killarna som i stort sett endast drack alkoholhaltigt vid större händelser hemma i Sverige, drog till det så att klockan stannade. Berusningsmedel? Guiness, för "det hör ju pubkulturen till".
Matchen då? Ja, den såg de inte. Bägge herrarna sålde nämligen sina biljetter för överpriser till folk utanför arenan för att kunna finansiera presenthandel till sina fruar. Samvetet tog ut sin rätt efter svennebanan-festande i den engelska tygstaden. 
Väl hemma i Sverige var det som tidigare. Radhuset, frugan och ungarna. Ekorrhjulet som snurrade där man skall vara tjenis med grannarna, hyckla inför familj, vänner, jobb och skola. Där man gjort "det där grabbigt busiga" med att åka över till England på "en fotbollresa". 
Historien är inte bara sorglig och pinsam, den är även sann. Jag fick den berättad för mig igår. Jag skakade på huvudet och fnös. Jag skäms över mina landsmän som beter sig på ett sådant här sätt. Det drar ett löjets skimmer över hela denna branschen. Detta som jag kallar livsstil, som jag lever och andas för är sådant som de bägge herrarna smutsade ner med sin avsaknad av stil. Sven och Lasse kan vi kalla Manchester-duon för, är dessvärre inte ensamma om att förlöjliga Sverige och fotbollskulturen. Var det någon som sa ordet "Fotbollsmördare" så vill jag i samma mening lägga till "Kulturmördare". Det är precis det som Sven och Lasse är då de åker på sina "busiga grabbresor".

1 kommentar:

Anonym sa...

Känner igen det där, men norrmännen man stöter på är fan ännu värre.