TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

onsdag 23 november 2011

TLC on tour -Eftersnack-

Trots att det var mindre än 48 timmar sedan vi kom hem har jag redan börjat klura så smått på nästa resa. Är sugen på Manchester, nya arenor, nya lag att se och nya pubar att ta sig några pint på. Någon som har lite koll på den stan?

Resan som precis avslutades, nummer 18 i ordningen känns som en av de mer lyckade. Två nya arenor besökta, (närmar mig 30 totalt) åtta mål på två matcher och fortfarande har jag inte sett en mållös match i England. Dessutom var vädret helt underbart, sol och nästan 15 grader under lördagen.

Jag blev också positivt överraskad av Leicester. Trevlig stad men rätt få pubar åtminstone inne i City. Glad att vi valde att resa dit framför ytterligare ett besök i South Bermondsey och luftslottet Millwall. Utan sitt rykte hade man varit en lika trist och intetsägande klubb som t.ex Barnsley och inga svenska hade någonsin brytt sig om dem. Eftersom jag vet att många här gillar Millwall är det lika bra att klargöra direkt att jag inte har något personligt mot dem utan jag har helt enkelt inte charmats av hela grejen runt klubben…..

Ett taggat Leicester med nygamle managern Nigel Pearson vid rodret malde ner gästande Crystal P med 3-0. Nyinköpte Jermaine Beckford inledde målskyttet i början av andra halvlek och Paul Gallagher satte tvåan och trean med två riktigt läcka skott utanför straffområdet. King Power Stadium var också en riktigt trevlig arena och om de ekonomiska tillskotten från ägarna fortsätter finns en mycket bra grund att bygga vidare på och jag skulle inte bli förvånad om Leicester är ett stabilt PL lag om ett par tre år.

En full resestory signerat mig eller Langham kommer inom kort. Tills dess kommer jag lägga min tid på att reka efter lämpliga helger, lämpliga matcher och lämpligt resmål för resa nummer 19…..

8 kommentarer:

d-day sa...

Jag är ju av en annan åsikt. Och tycker att Millwall är mer än så. Framförallt att det är en del av samhället och människorna, än på många andra håll.
Dessutom: man är rätt duktiga på att odla myten. För vad hade man annars varit? Identitetslös och inte alls lika betydelsefull. Man är en nagel i ögat på de flesta, mission accomplished. Känner man änna igen :)

Sedan: trycket på The New Den är klart överdrivet. Rätt ordinärt, många gånger.

Anonym sa...

lästips:

family av michael calvin

efter att du läst kallar du knappast millwall för luftslott, där snackar vi om en klubb med tydlig och unik identitet.

däremot är det riktigt sunkigt på the den en vanlig lunkmatch (har varit på drygt 30), men på de heta matcherna är trycket sanslöst.

Anonym sa...

Håller helt med dig, har varit på tre matcher på The New Den och det är helt ok men inte mer. det har bara blivit Millwall mest för att man varit i London och det passat in i schemat.

Anonym sa...

Håller helt med dig, har varit på tre matcher på The New Den och det är helt ok men inte mer. det har bara blivit Millwall mest för att man varit i London och det passat in i schemat.

Anonym sa...

Jag var i Manchester en helg i våras och rekomenderar varmt ett besök där, kortare avstånd till matcher och en ganska kompakt stadskärna gör att man får ut ganska mycket på en långhelg. Det finns många lag i närheten som man når lätt via tåg från centrala stan och det finns gott om hotell på gångavstånd från centralstationen så man behöver inte lägga lika mycket tid på resande som man gör i London. Jag såg Macclesfield, United, Aston Villa och Droylsden under mitt besök där och jag rekomenderar verkligen ett besök på Droylsdens arena Butchers arms ground, mycket trevlig pub inne på arenan dit spelarna kom efter matchen. Stod utanför och tog ett bloss när några spelare på väg hem hälsade på mig och tackade för att jag kommit, hade aldrig hänt på Old Trafford...

Huckerby sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Huckerby sa...

Jag ska kolla upp den boken på direkten. Tack för tipset!

Bildar min uppfattning enbart på mina egna erfarenheter av området, laget och arenan. Jag är inte speciellt imponerad men jag kan ju ha fel.....
Får hoppas det bli bättre nästa gång :)

Tack för raderna om Manchester. Det blir att resa dit under våren....

d-day sa...

Huckerby: Den finns i min hylla, så du kan få låna vid tillfälle. Riktigt intressant läsning.