TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

fredag 25 november 2011

Teknikens under.

Engelska FAs generalsekreterare, Alex Horne, har i dagarna uttalat sig om målkameror och annan teknologi för att bedöma ifall bollar är över mållinjen eller ej: "Den här tekniken skulle vara mycket bra för sporten. I flera år har vi tyckt att detta vore en bra förstärkning, för att underlätta domarnas arbete.".

Fifa håller just på och testar nio olika system, och beslut i frågan kan komma att fattas under nästa år. Horne har tidigare varit tveksam till att systemen kan införas redan till säsongen 2012-13, men han verkar nu ha ändrat uppfattning. "Det finns en chans att vi kan få se tekniken i Premier League, redan nästa säsong. Det är enkelt (för domaren) att missa bollar som faktiskt är mål, och den här tekniken skulle underlätta deras arbete.".

Själv minns jag en match mellan Tottenham och Manchester United, för rätt många år sedan nu. Jag minns inte vem som sköt, men har för mig att Mark Bosnich vaktade Uniteds mål. Kan ha varit Roy Carroll också. Hur som helst så drar Spurs iväg ett riktigt kanonskott, som jag tror går i ribban och studsar ner på rätt sida mållinjen, med Spurs-ögon. Åtminstone en meter. Ingen av domarna såg det dock, och jag kan inte finna någon annan förklaring än att de drabbades av total starr. Samtliga domare, samtidigt. I sådana lägen skulle det kunna vara bra att ha en målkamera eller två att tillgå.

Samtidigt är jag något av en motståndare till att tekniken skall in och döma matcher. Jag gillar det inte i tennis och jag gillar det inte i hockey (är inte särskilt förtjust i hockey alls...). Jag tycker snarare att femdomar-systemet är att föredra. Med en målområdes-domare vid respektive mål. Jag är av åsikten att den mänskliga faktorn skall styra både spelet och bedömningarna. Det blir mer på riktigt då.
Dessutom; på samma sätt som målvakter ibland gör tavlor, som anfallare missar helgjutna mållägen, så kommer också domare att göra misstag framöver. Men det är så det är i fotbollen och livet. Och så tycker jag att det skall förbli.

1 kommentar:

Anonym sa...

Pedro Mendes för Tottenham, United gick sedan och plockade titeln i denna otroligt viktiga match för de andra titelaspiranterna (Arsenal).