TLC- SVERIGES STÖRSTA OCH BÄSTA BLOGG OM BRITTISK FOTBOLL

lördag 10 mars 2012

En japansk harley. (Del II)

Insändaren Ted Hundborg berättade igår för oss om sin senaste resa till England. Han gav oss en aptitretare. Ikväll fortsätter han med det han kallar för; Från en japansk Harley Davidson till en råbarkad industriarbetare! Håll till godo gott folk!
***
Del II
Den 18:e september 2009 var en fredag, jag hade precis kommit hem från jobbet och satte mig ner och zappade mellan kanalerna. Fastnade vid något jag trodde var en klassisk reprismatch från 80-talet mellan de bägge Sheffield-klubbarna men döm av min förvåning att det stod “LIVE” på tv:n. Stämningen, fotbollen, precis allt var det man hade upplevt fotbollen under tipsextra från den klassiska hörnsoffan på 80-talet. Sa till mig själv och många vänner omkring mig att jag skall se ett stålderby innan jag kastar in handduken för gott.
Chansen kom också, den 26:e februari lämnade vi Manchester och serieledarna för toppmöte i League one. Vi värmde upp innan matchen med Uniteds grabbar, the BBC (Blade Business Crew) på en pub inne i centrum. Fantastiskt att för en gång skull tillhöra det lite yngre gardet jämfört med hemmabollen. Bra stämning på puben innan och förväntningarna var enormt höga. Vi lämnade för att ta oss till arenan i god tid för att även känna av Wednesday’s uppladdning. Kändes en aning mer familjärt men ändå milsväg bättre än vilken svensk klubb som helst.

Framme vid den ökända- och mytomspunna Hillsborough hörde man redan långt innan att det här var något man skulle minnas länge. Historien bakom läktartragedin kan ni, om inte klicka på länken ovan. Jag blev i alla fall förälskad direkt av arenan. Charmen, 4 st plåtburkar som inbjuder till makalös ljudnivå. I stället för att fortsätta leta metaforer etc. eller för den delen försöka måla upp hur jävla magiskt det var så lämnar jag er med 3 youtubeklipp.

Till sist, ni som trodde att stämningen var död- och begraven, lyft pannan från PL och ta en titt på league one! Ännu mer sist, det finns en stor chans att det blir ett “Steel city derby” till i år, play off på Wembley i maj! Ses där!

Inmarschen.

http://www.youtube.com/watch?v=VZ6DYqvr50E=520&h=294

Efter målet.
http://www.youtube.com/watch?v=r2ylkEoJQG4=520&h=294

Slutsignalen.
http://www.youtube.com/watch?v=6EWfY5yZsc8=520&h=294

Inga kommentarer: